• Snuttarna

Hur känns nosen på en frisk hund?

Min hund är lite ur gängorna för tillfället och nu kände jag på hans nos och den var varm och torr, ska den vara det eller ska den vara blöt och kall?
    Känner mig som ett spån då jag har haft honom sen valp (ca två år) och minns inte hur hans nos kändes i förra veckan.

Kan någon hjälpa mig?

/Snuttarna
  • Svar på tråden Hur känns nosen på en frisk hund?
  • Gisse the one and only

Den ska vara kall och fuktig. Inte torr och varm.

• NiXxI

Jag tror faktiskt att den i regel skall vara kall och lite lätt blöt. Varm nos tyder på förhöjd temp...se till att han dricker mycket och ring vetrinären och rådgör.
    Lycka till.

• Fru Indosaurie

Min valp ligger och sover nu och hans nos är varm och torr och han var fullt frisk för nån timme sen iaf.

• LabLover

Gick precis och kollade mina hundar och de hade båda torra, varma nosar. Jag tror att det där är individuellt, precis som att vissa mäniskor har kalla händer och andra inte.

• Snuttarna

Tack, det var nästan det jag trodde också, men eftersom jag har teflonhjärna så ville jag inte lita på det.
    Jo, det får nog bli ett besök till veterinären.

Tack för hjälpen. Godnatt.

/Snuttarna
  • Gisse the one and only

Det finns vissa saker som man ska tänka på.
    Mer om de olika detaljerna kan du hitta under följande länkar nedan.
    Men kroppstemperatur är en viktig sak. En fråga som man brukar få när man ringer veterinären är vilken temperatur din hund har. Därför är det viktigt att du känner till din hunds normala kroppstemp så du kan uppge om din hund har feber eller ej. En hunds normala temperatur brukar ligga mellan 38-38,5 grader.

I den dagliga visitationen av din hund ska du titta på följande :

Nosen:
    Rinner den ?
    En torr nos innebär inte att din hund har feber utan den kan vara torr och narrig bara.

Tänder och Slemhinnor :
    Inga grå beläggningar på slemhinnorna utan de ska se "frisk" ut. Tänderna ska vara hela (Vissa hundar gillar att tugga på stenar) och utan tandsten.

Öron och Ögonen :
    Det ska inte lukta illa i öronen, de ska vara rena och inte irriterade. Ögonen ska vara klara och inte variga. kontrollera att det inte finns sår.

Hud och päls :
    Kontrollera att det inte finns ohyra. Men titta även efter mjäll och tovor etc. Känn med fingrarna efter avvikelser i huden, som exempelvis bulnader och sår.

Muskler,leder :
    Känn med händerna längs hundens kropp för att och känn efter om det finns värmeavvikelser mellan lederna och musklerna. Höger contra vänster sida.

Tassar och klor : Kontrollera att trampdynorna är elastiska och fasta,utan sår och sprickor. Titta även mellan trampdynorna så det inte finns något skräp som fastnat eller att där finns sår.
    Klorna ska inte vara för långa. Titta även efter att de är hela och utan sprickor eller brott.

Ändtarmsmynningen och de yttre könsdelarna:
    Var uppmärksam på ansvällningar, fistlar och sår vid ändtarmen. Kontrollera att det inte finns svullnader eller flytningar på/från de yttre könsdelarna.

Sköter man dessa punkter upptäcker man mycket snart om det är något som är galet och kan då snabbt göra något åt det.

• Snuttarna

Rackarns lilla hund, nu har han en ljummen och fuktig nos. Fot i munnnen

Ska nog ringa och kolla med vet ändå. Han har haft klåda vid pungen och vill inte äta så mycket.

Tack för era svar.

/Snuttarna
  • veronicaermanbriks

just det där med nosen hade jag funderingar över för ett tag sen.
    min förra hund hade alltid helt torr nos. och den var inte kall heller...men han var inte sjuk...
    skumt. :)

• Kantarellen

Nosen är INTE ett säkert sätt att kontrollera om hunden har feber eller ej! För detta är det endast en termometer som duger. Sen kan det iof vara en indikation på att något inte stämmer om något med nosen plötsligt förändras.

• Mika86

Kall o fuktig men när de ha sovit så blir den varm o torr men det ska försvinna.
    Kan tyda på att hunden ha feber o då bör du kontakta veterinären

• veronicaermanbriks

nej det varma och torra försvinner inte alltid. som sagt så hade min förra hund ALLTID varm/ljummen och torr nos. och han var inte sjuk utan frisk som en nötkärna!!!
    så jag säger som kantareller att nosen inte är ett säkert sätt att kontrollera på.

Svar på tråden Hur känns nosen på en frisk hund?