• Anonym (Avundsjuk)

Avundsjuk på nästan allt o alla....sjukt !

Det gröna monstret har tagit tag i mig...AVUNDSJUKAN !

Häromdagen fick jag reda på att en kompis till mig fått ett nytt jobb som kommer att ge henne en massa pengar i lön. Själv har jag gått högskola o tjänar mycket mindre än henne som aldrig gått ngn mer utbildning än gymnasiet. USCH, vilken hemsk människa jag är som inte gläds åt henne. Självklart har jag grattat henne ...men innerst inne är jag avundsjuk.

Det är inte bara det jag är avundsjuk på.
    Är avundsjuk på alla som har hus (har inte vi...har absolut inte råd med det).

Listan går o göra så lång så det skulle ta timmar o skriva.

Behöver givetvis en massa råd som får mig på andra tankar o tar bort det grönögda monstret från mina tankar.

Kram på er alla !

• Svar på tråden Avundsjuk på nästan allt o alla....sjukt !
  • FixarFrasse

OK, vill börja med att vara ganska hård, men:
    Skärp Dig!
    Bara för din egen skull, slösa inte tid och dålig energi på sån't här!
    Hur bra du än får det, finns det alltid någon annan som har det bättre, och vad spelar det för roll.

Satt med mitt morgonkaffe och slötittade på Expressen. Kolla här, snacka om en tjej som haft allt, vacker, talangfull och omåttlig rik; verkligen någon att vara avundsjuk på. Och kolla var hon är idag....
    www.expressen.se/index.jsp

Lev ditt liv på ett sätt som gör att du känner dig tillfreds med dig själv när du går och lägger dig på kvällen!
    Visst, det finns som sagt alltid någon som har det bättre, mem också oändligt många som har det sämre.
    Ha det bra!

• Min Biboos

det är otroligt vanligt att känna avundsjuka ibland, och det går över, vissa stunder är man inte nöjd med nånting man har själv utan tittar bara på hur andra lever och har det...
    Du är ju iallafall medveten om din avundsjuka och tycker att det är hemskt, det är ett sunt tecken så du behöver inte oroa dig, fundera istället på vad det är du är så missnöjd med hos dig själv och försök peppa dig på de områdena, kanske ventilera med någon som kan hjälpa till och ge dig styrka...
    Lycka till. Elin

• sandra1984

Som ovanstående skrev,det är nog rätt vanligt med avensjuka ibland.

Jag själv känner ingen avensjuka.
    Har säkert hänt nån gång.

Men låt inte avensjukan äta upp dig eller må dåligt.

• smaragden

Sluta med att jämföra dig med andra.
    Du gräver din egna grav, för detta äter upp dig inifrån.Du kommer inte att bli nöjd och tacksam för det du har i ditt liv och vem du är.

Lyft dig själv i håret och skaka om dig..
    -Sätt dig på akuten någondag eller gå in till någon lungklinik eller cancer avd.
    -Se på hemlös eller missbrukare, verkligen se dem.
    -Titta dig omkring i din lgh och på dig själv, börja förändra lite till det bättre.Byt frisyr, gå ner i vikt , köp dig något nytt, skaffa en ny man, GÖR Något annorlunda..

I mina ögon låter detta som om du är naiv, omogen och otacksam,Glidit omkring på en räkmacka.Men jag kan ju ha super fel.Du kan ju vara en kvinna/tjej som har haft ett tufft liv och vill nu njuta av frukterna.

• Anonym (förstår)

Du är inte den enda. Vet precis hur du känner. Våra vänner köper hus, nyare bilar m.m. Och ändå så har dom inte så mycket mer pengar än vi. Och ibland undrar man vad dom har för utgifter. Har dom inte samma som oss andra, Radiotjänsten, dagis, bilförsäkringar m.m. Och så vill man själv ha det där. Ett hus, en nyare bil. Pengar att spendera m.m.

Tror inte bara att det är avundsjuka. Utan man är nog lite ledsen också för att man inte kan fixa allt det där själv. Ibland blir jag otroligt ledsen för att jag inte har råd tex att köpa mig en ny soffa och där sitter vänner och diskuterar vad dom har gett för sina, avbetalningar m.m. Det känns. Men du är inte ensam. Men det är som du säger, man håller det för sig själv och visar en annan sida utåt. Och det är ju tur det. Sen kan man väl då få gråta inombords. Det är väl skönt att det finns ett sånt här ställe där man kan få skriva av sig lite av sina negativa känslor. Eller hur

• FixarFrasse

...men det är väl också så att många lever belånade upp över öronen, köper t o m möbler och annat på avbetalningar...?
    Det var längesedan man såg dem, men de gamla "Risig men betald"-stickers som satt på gamla bilar var ju trots allt ganska slående!
    Sedan kan ju människor som inte har så höga inkomster ha lite flyt att ha rika föräldrar eller dylikt som hjälper dem och därmed ha tur att ha råd med "bättre" prylar. Men det är ju bara att gratulera!

• Bubbahubba

Visst jag kan också vara avundsjuk, men jag missunnar inte andra framgången. Jag har heller inte problem med att erkänna det för jag ser inte det som ett problem utan mer som en sporre. För kan de så kan jag

• Jonsmamma

Vet du? Man jämför ofta sina egna skuggsidor med andras solsidor! Prova att vända på det och göra tvärtom, då ser det annorlunda ut!

• Häxan Jia

Jag får hålla med flera av ovanstående skribenter.. Låt den inte äta upp dig....

Jag kan också bli avundsjuk på andra människor ibland, men de händer sälla numera.. Däremot så blir jag inte avundsjuk på de med pengar eller utseende, sånt skiter jag personligen fullkomligt i... Jag blir avundsjuk på att alla verkar må så bra när jag mår kasst.. Kan bli avundsjuk på att andras liv verkar fungera och inte mitt... men de som jag är mest avundsjuk på är människor som kan få leva sitt liv utan att ha ont jämt...
    Var glada över era friska kroppar och vårda dom väl....

Finns dock ett visdoms ord jag brukar upprepa för mig själv när jag blir lite avis på andra..

"Var inte avundsjuk på andras lycka för du vet inget om deras hemliga sorger..."

Ha de nu så gött // Jia

Svar på tråden Avundsjuk på nästan allt o alla....sjukt !