• Äppelblomma

Börja äta p-piller innan mens

Ska ha mens runt den 20.e och ska börja äta mina p-piller redan idag. Går det? Måste man verkligen vänta tills första mensdagen innan man börjar äta? Och varför är det isåfall så?

• Svar på tråden Börja äta p-piller innan mens
  • Glad lessen

Jag började med mina innen mensen, man kan få lite mellan blödningar sa min bm, men inget annat...

• jojjo113

Är det vanliga p-piller så ska man vänta tills mensen börjar.. Är det minipiller så kan du börja när du vill..

• Äppelblomma

okej.. är det lika säkert skydd iallfall? verkar ju korkat om mensen ska styra hur säkert det är

• Äppelblomma

vad är det för skillnad på minipiller o p-pilelr?

• Duckan74

I mina piller-askar har det alltid stått: Tag första tabletten på mensens första dag. Står det inget i din?

• Äppelblomma

nej jag har haft uppehåll med dom o sen nu är lappen inte kvar

• jojjo113

Vad är det för sorts p-piller?

• Äppelblomma

follimin heter dom, vad är minipiller?

• jojjo113

Hur ska Du använda Follimin?
    Tabletterna i en Follimin-karta räcker i 3 veckor (1 tablett dagligen). Därefter gör man ett uppehåll i en vecka innan nästa tablettkarta påbörjas. Under den vecka då inga tabletter tas brukar man få en menstruationsliknande blödning.

Så länge du följer instruktionerna skyddar Follimin mot graviditet under hela månaden, även under de 7 tablettfria dagarna. Om du vill bli gravid avslutar du den tablettkarta du håller på med, men påbörjar ingen ny. Inom kort kommer dina ägglossningar igång igen och du kan bli gravid.

Första tablettkartan: Man börjar använda Follimin i samband med en menstruation, om inte läkare eller barnmorska rekommenderat något annat. På första menstruationsdagen tar du en tablett ur ett fack som är markerat med den veckodag som motsvarar din startdag. Markera startdag genom att trycka t ex spetsen på en penna genom folien vid en veckodagsmarkering som motsvarar din startdag. Sedan följer du bara pilarna så att du i tur och ordning tar alla tablettterna. Du är skyddad mot graviditet från första tablettdagen förutsatt att du börjar använda Follimin på första menstruationsdagen.

När alla tabletterna på en tablettkarta tagits gör du ett uppehåll i 7 dagar. 2-4 dagar efter att den sista tabletten tagits börjar normalt en menstruationsliknande blödning.

• jojjo113

Minipiller innehåller enbart gestagen, medans p-piller innehåller östrogen och gestagen..

• Äppelblomma

hmm okej..vilket är bäst?

• jojjo113

Personligen så äter inte jag kombinerade p-piller just för att det innehåller östrogen, men tydligen ska de skydda lika bra..
    Det svåra är väl att minipiller måste tas exakt samtidigt varje dag för att skydda..

Och det finns inga kända risker med att äta minipiller..

Svar på tråden Börja äta p-piller innan mens