Den tyska mentaliteten, vad ska jag säga utan att trampa nån på tårna...
Vad jag menade med att det var enklare med USA än Tyskland är att jag känner att det är enkare att flytta till ett land där man är "trevligare" och artigare än i Sverige. Med Tyskland är det tvärtom, man är ur ett svenskt perspektiv kyligare och mer egoistiska. Enligt våra erfarenheter är tyskar raka, direkta, framfusiga, bestämda, oerhört strukturerade och petiga att allt ska följa uppställda strukturer, lagar och regler. Det finns lagar om allt möjligt som du inte kan tänka dig och du får en tillsägelse om du inte följer dessa. Alla dessa regler finns för tyskar måste ha regler att följa. Om det inte finns någon struktur så tar de för sig och beter sig på ett sätt som för en svensk kan betraktas som ohyfsat. De tränger sig i köer i affären, på banken, bilköer you name it. Sen låtsas de som ingenting. De tar för sig och kräver service, vilket är bra, för man får oftast mycket bättre service än i Sverige. Däremot, i alla fall där jag bor, så ler man inte åt människor man inte känner. Jag tog illa vid mig i början när jag överallt möttes av stenansikten, men man ler helt enkelt inte när man stöter in i någon på gatan eller när man handlar mat. Det betyder inte att nån är ovänlig.
De tyskar vi har lärt känna och umgås med, samt min mans arbetskollegor är alla jättetrevliga, väldigt omtänksamma och vänliga. Det är på ytan saker och ting känns hårdare. Det är väl kanske annorlunda i väst där det är mer uppblandat med turkar och andra invandrare.
Just det, tyskar är även väldigt statusfixerade och titelfixerade. Det är jätteviktigt med vad man har för titel. När jag födde barn ville de veta vilken titel jag har
Är någon dr ska han kallas för herr doktor osv...
Ja, de är annorlunda än svenskarna men låt er inte skrämmas. När man har klurat ut hur de fungerar är de rätt lätta att ha att göra med. Och skinn på näsan får man. Jag uppfattas nog som rätt så pushig när jag kommer hem till Sverige och hälsar på... Tyskarna har väl kanske lite rätt att vara lite kaxigare när landet är så mycket större än Sverige..
Det finns solstrålar och åskmoln var man än reser i världen. Det finns glada och sura människor överallt! Överlag måste jag säga att jag gillar tyskarna ändå, nu när jag vant mig och kommit över kulturchocken