• Totto

Ni som lagt klinkers i hallen....

...Gjorde ni det själva? Med eller utan golvvärme? Vad gjorde ni för avslut (där det övergår till annat golv / nästa rum? La ni rakt på det befintliga golvet eller ryckte ni bort parketten (eller annat golv) först?

Vi har hall med parkett och parkettn fortsätter vidare ut till vardagsrum, och skulle vilja klinkers i hallen.

Jätte tacksam för ditt svar.

- Morsa till tvillingpojkarna Eddie & Neo -
  • Svar på tråden Ni som lagt klinkers i hallen....
  • Fru Höstlöv

Första gången gjorde vi det själva, har en händig svärfar. Vårt ljusbeiga golv går över i björklaminat och vi har en mässingsfärgad skena emellan. Den tänker man inte så mycket på och höjdskillnaden är inte så stor. Vi hade platsmatta innan som vi rev bort. Golvvärme i hallen tyckte inte vi var nödvändigt. (helst eftersom det inte är något genomgångsrum)

Nu har vi haft vattenskada, så nu lägger en byggfirma in nytt golv åt oss. De har flytspacklat och golvet är en platthöjd högre än laminatgolvet, men skenan blir kvar. Det enda som vi kände att vi ville ändra var fogen. Innan hade vi en grov ljusgrå fog och i hallen är inte det så jättepraktiskt kom vi på eftersom fogen drar åt sig smuts från skorna. Så nu har vi beställt en mörkgrå fog med en särskild behandling som gör att den inte drar åt sig vatten. Sen finns även ett medel man kan pensla på fogen för att den inte ska dra åt sig fukt. (jag vet dock inte vad medlet heter)
    Ja, men så har vi gjort iaf. Klinker i hallen är annars så bra och lättskött.

• Totto

Supertack för ditt svar!

• Meli

Ha golvvärme, klinkers blir väldigt kallt annars. Vi har trösklar som avslut mot andra rum, och en sorts "platt" tröskel (som en ekplanka typ) fråga om tips i butiken, in till vardagsrummet/köket eftersom det är öppen planlösning.
    Vi tog bort det gamla golvet, en 20åring plastmatta

• Fru Höstlöv

Det var så lite så. (kanske nån mer ser tråden oxå)

• Meli

Vi gjorde det själva, men min sambo är händigheten själv

• Kaosspassageraren

Jag är också sugen på klinkers i hallen, men jag har funderat på om det blir bullrigt, om ni förstår hur jag menar? Om man sparkar av sig skor, ställer ned väskor och håller på med en massa som det känns som i alla fall vi jämt gör i hallen? Vi kommer dessutom ha arbetsrummet i anslutning, så viss "trafik" blir det genom hallen.

Meli, jag anade att det skulle bli kallt utan golvvärme. Drar golvvärme mkt el? Vi har det i badrummet, men vi har ju alltid haft det, så jag vet inte skillnaden... Kanske det vore dumt att skaffa sig en utgiftspost till...

• Meli

Kaosspassageraren

Vad jag förstått drar golvvärme minst el, eftersom man kan sänka temperaturen i hela rummet. När golvet är varmt, känns det varmare och man kan ha det någon grad kallare.

Jag tyckre inte att det är bullrigt, men skulle inte vilja ha klinkers i något annat rum (förutom våtutrymmen så klart) eftersom jag föredrar trägolv, klinkers är så hårt, men det är praktiskt i hallen med våta skor osv.

vi gjorde misstaget att ta lite för ljusa fogar. Välj ett golv där man kan ha den fog som är rekommenderad för golv, inte ljusare, det blir fort smutsigt där man går och en gång om året ligger jag på knä och skurar hela golvet, en platta med fog i taget, med ett speciellt slipmedel, inte kul, men tyvärr nödvändigt.

• Kaosspassageraren

Tack för input! Ja, det blir lite att tänka på, helt klart. Känner jag oss rätt kommer den aprikosrosa plastmattan som ligger där nu ligga kvar ett bra tag...

• arianne03

Meli, vad är det för medel du tvättar fogarna med? Mina katter slog nämligen ner en vinflska på mitt klinkersgolv i köket, och fogarna har blivit en aning missfärgade..

• bambigirl

Tänk på att klinker leder el så om man byter till klinker i hallen måste alla vägguttag där jordas! Hade själv ingen aning om det innan jag pratade med en elektriker. Om elen på ngt sätt är feldragen kan golvet bli en dödsfälla.

• Zealous

>bambigirl, det verkar vara svårt att hitta exakt vad som gäller angående jordade uttag när man byter till klinker, inte ens hantverkare verkar säkra. Vet du något källa att hänvisa till?

Jag pratar om klinker utan golvvärme under.

• bambigirl

Min källa är en kompis till min man, han heter Jörgen och är elektriker Mer vet jag inte...

• Meli

arianne

Jag kommer inte ihåg vad det heter, ska försöka komma ihåg att kolla, men jag tror det är köpt på Coop eller nåt sånt.

• längtarefterbarn

En rent praktisk sak med golvvärme under klinkers i hallen är ju att skorna faktiskt torkar snabbare om de råkat bli blöta =)

Jag tycker snarare att parkett är bullrigare än klinker är. Visst, om man sätter ner påsar med typ glas så låter det ju en del men skor låter inte alls när man kastar av sig. Men välj lite mörkare fogar, hallgolv blir oftast hårt utsatta av smuts.

• Totto

noterar...noterar...och noterar... super tack för alla tips

• annca

Vi la in när vi byggde, och vi har golvvärme på hela nedervåningen.

Där klinkersen övergår till körsbärslaminat har vi en gul metallist.

~*~ Det är lättare att prata än att säga något ~*~
Svar på tråden Ni som lagt klinkers i hallen....