• Sandreli

Röntgade utan blyförkläde idag?

Är gravid, går in i tredje månaden på måndag. Var hos tandläkaren idag, upplyste om graviditet. Han sa att det inte är ngn fara att röntga, fick inte heller detta blyförkläde så många snackat om.

Fått tider för byte av lagningar med.. inte kan det vara farligt?? Amalgam förresten, det används väl inte längre i tandvården va?

Ngn som vet mer? Ngn som själv röntgats utan förkläde utan problem?

*smått orolig*

• Svar på tråden Röntgade utan blyförkläde idag?
  • Pimienta

Hej Sandreli!

Jag är tandläkarstudent och har faktiskt precis (igår) haft tenta i röntgenteknik så jag kan ge dig ett litet svar .
    I en bok vi haft under kursen står det såhär : "Några stråldosmässiga skäl till att avstå från välmotiverade odontologiska röntgenundersökningar under en graviditet finns inte. Några yttelrigare strålskyddsåtgärder ska inte heller behöva vidtagas. Dessa ska nämligen för alla patienter vara sådana att stråldosen alltid är den minsta möjliga. Kan man utan risk uppskjuta en röntgenundersökning till efter graviditeten kan det av psykologiska skäl vara lämpligt".
    Detta byter alltså att det räcker med en vanlig blykrage som jag antar att du fick. Du kan vara helt lugn.

Nej, amalgam används inte i Sverige längre.

/Maria

• noconwood

du behöver inte vara orolig över röntgen som tas hos tandläkaren! Det är så Enormt lite strålning som går utanför munnen!
    men det jag tycker du ska reagera på är tandläkaren som inte lyssnade på vad du sa! ALLA tandläkare har de där stora röntgen förkläden!!!
    Jag bad om det när jag var hos tandläkaren, det var inga problem, han sa att han respekterar gravida kvinnor!

• Sandreli

tack för era svar, nu känns det genast bättre. Ja jag tycker kanske att min tandis borde ha tagit sig tid att förklara att det inte är ngn större risk för strålning, hade han bara gjort det hade jag inte varit fullt så nervös efter att ha röntgats utan förkläde.
    Hmm, ja nog tror jag att jag fick på mig en blykrage! (Är smått tandläkarrädd, så i nervositeten tänke jag inte på det...

Näe, ska inte oroa mig för detta mer nu!

Svar på tråden Röntgade utan blyförkläde idag?