• pebe

Steril efter klamydiainf.

Vet inte riktigt vart detta inlägg hör hemma, men jag undrar om det är någon som vet att de inte kan, eller har svårt att bli med barn efter att ha haft klamydia. Jag har haft det och sedan inte blivit gravid, har tack och lov redan en underbar son och får väl antagligen skylla mig själv. Men det vore trevligt att höra om någon mer är i samma situation.

• Svar på tråden Steril efter klamydiainf.
  • amazing

Men vet du säkert att din klamydia spred sig vidare? Upptäcktes den snabbt och du fick antibiotika så borde det väl inte gjort dig steril. Sådant går att kolla upp. Sen så sa min läkare att om man har klamydia när man är gravid så kan det inte spridas vidare och ge äggledarinflammation (är det väl?) och är alltså ingen fara under själva graviditeten.

• pallonhaj

Jag fick missfall år 2000, typ 1 år efter det upptäckte jag att jag hade klamydia. Jag har sen dess inte lyckats bli gravid.
    Om det är pga klamydian vet jag inte, men vi har fått tid för utredning i höst.

• Peki

_Steril_ är bara den som inte har några egna ägg kvar alternativt inte producerar några spermier, så steril är du knappast även om du har haft klamydia. _Steril_ är man bara när man omöjligt kan få biologiska barn.

Infertilitet, dvs ha _svårt_ att få barn på egen hand är något helt annat. Det kan hända att du har svårt attt få barn om du har haft klamydia.

Nu minns jag inte säkert på vilket sätt klamydia påverkar fertiliteten, men förstörda äggledare av infektionen låter bekant.

Hur länge har ni försökt få barn nu? Uppåt ett år är normalt även om det känns länge att vänta. Om ni har försökt längre än ett år så bör ni däremot göra en fertilitetsutredning. Då kollar de bl a dina äggledare och ser om du har passage eller inte.

Är det samma man du försöker få barn med som är pappa till ditt tidigare barn. Om inte så kan det ju faktiskt vara hos mannen som problemet finns.

I ungefär 1/3 av fallen kan man konstatera att fertilitetsproblemen beror på mannen, i 1/3 på kvinnan och i 1/3 av fallen kan man inte hitta problemet, dvs det är något man ännu inte kan kolla alt. en mekanism man ännu inte känner till.

Även om problemet är förstörda äggledare hos dig betyder det inte att du inte kan få barn, däremot att du behöver IVF för att bli gravid. Om det är en ny man som du försöker få barn med så har ni rätt till landstingsfinansierade IVF-försök trots att du har ett barn sedan tidigare.
    Om det är ert gemensamma barn så kan ni fortfarande göra IVF men ni måste betala själva.

• Skrollisen

det är bara om klamydian ledde till äggledarinfektion som den kan påverka fretiliteten negativt.
    såhär står det på sjukvårdsupplysningen:

Man kan bli steril
    Inflammationen kan ge ärr i äggledare och bitestiklar och då finns risk att man blir steril. Det drabbar framförallt kvinnor medan män sällan blir sterila av klamydia.

Om man fått en inflammation i äggledarna kan de skadas. Då kan ägget från äggstocken fastna i äggledaren och inte nå livmodern, vilket betyder att man inte kan bli gravid. Den enda möjligheten att få barn då är att opereras eller få provrörsbefruktning. Trång äggledare efter klamydiainfektion är bara en av olika orsaker till barnlöshet.

www.sjukvardsupplysning.se/artikel.asp

• pebe

Tack snälla ni för svaren ni givit mig. Jag har gjort en kontraströntgen av min äggledare och läkaren trodde sig se stopp i ledaren, men ville ge min en röntgen för säkerhets skull. Jag avbröt dock den utredningen eftersom jag då bröt upp med min sambo.
    Nu lever jag i ett nytt förhållande och även om det inte är aktuellt för mig att bli gravid är jag fundersam och skulle givetvis ha gått vidare med undersökningen då jag hade chansen. Att man har rätt till finansierad IVF med en ny man var intressant att höra, bara ifall att det skulle bli aktuellt i framtiden.
    Jag gick alltså med min klamydia länge utan att veta om det och jag och min fd försökte länge bli gravida.

Min ägglossning fungerar bra så jag är förmodligen inte steril utan endast infertil som ni sa. Misstänker dock min klamydia eftersom jag blev gravid så snabbt med min son sedan tidigare.

Tack för informationen, snälla ni!

• Hannah74

Min barnmorska sa att om man haft en sådan kraftig infektion att man blivit "steril" av klamydia så har man märkt det och behandlats ordentligt för det. Alltså blivit riktigt dålig. Så sa hon iaf.

Svar på tråden Steril efter klamydiainf.