• Marie med två barn

Tips på roliga teman önskas...

Ni som arbetar inom förskolan, kan ni hjälpa mig och mina kollegor? Vi ska hitta på ett tema att planera nästa års arbete kring. Det får gärna vara stora teman som man kan arbeta med ett helt läsår. Förra årets tema var "vatten" och detta årets tema är "Empati - känslor".

Kom med roliga, spännande förslag.

• Svar på tråden Tips på roliga teman önskas...
  • Angelica

Jag tänkte på rymden, fast dom är kanske för små?

• Marie med två barn

Alla teman går ju att göra på olika svårighetsnivå, så även rymden. Jättebra förslag.

Mer...

• jeja66

*Sagor.
    *Astrid Lindgren ( vi gick igenom de olika berättelserna)
    *Jagutveckling (kroppens delar , vad vi använder dem till mm)
    *Närmiljön. (hur ser barnets hus ut. Göra en karta med alla barns hus = fotografier)

Jag har säkert mer. Skriv gärna i min gästbok så kan vi kanske hjälpas åt.

Hälsningar//Eva förskollärare

• mammamukråkan

Helårsteman:
    *Skogen (om ni har närhet till en är det suveränt!)

*Bondgården (vi avslutade vårt bondgårdstema ett besök på en bondgård, barnen älskade det)

Terminteman:
    *Myror (med 1-3-åringar-bland det roligaste jag gjort! Det blev nog hela året förresten, barnen såg ju att de vaknade frampå vårkanten igen...)

*Färger (inte bara måla och rita-färger finns överallt;i naturen,saker, kläder, mat. Vi hade olika färgdagar som lite "avslut" för varje färg, Blå kläder, blåa saker,kuddar,dukar,skynken/gardiner, leksaker, blå mat osv osv)

Ska lägga pannan i djupa väck och komma på fler vi jobbat med

• Elfva

ja du....

om ni testat vatten så finns det ju fler element, t ex vind eller kanske jord (då kan ni ju ha ett naturtema så att säga)...

det behöver inte alltid vara så stort ämne utan blommor, kartor/skattkartor och t ex dörrar, kan faktiskt vara bra att utgå ifrån det också.

* tema staden/orten/bygden
    * klassikern jag och min familj/mina vänner etc
    * väderlekar t ex tema regn (fast det kanske är lite nära ert vatten tema, risken är ju stor att barnens intresse för er dit)
    * bokstäver om barnen är i den åldern att de börjar vara nyfikna på sånt...
    * sagor
    * medeltiden/riddartiden/vikingatiden
    * varifrån kommer t ex maten, kläderna, hur tillverkar man bilar osv.
    * hälsa och välmående
    * kretslopp
    * årstiderna
    * cirkus
    * dinosaurier
    * hus (och vart man bor, och hur det ser ut, och var andra människor bor, och hur de bor, och kanske också hur man bor i andra delar av världen...)
    * djur (välj helst en grupp annars kan det bli ett oäääääändligt stort tema.
    * frukt
    * sol och skugga är spännande om man har barn som just upptäckt solkatter, sin egen skugga eller hur skuggor ändras...

Försök hitta ett tema baserat på det barnen är mest nyfikna på just nu... ja eller kanske ni ska vänta till efter sommaren med att bestämma er...

Lycka till

• sicksack

Tema om tid eller trafik kanske? Vi hade ett litet miniprojekt om vägmärken förra terminen för det var en pojke som var så intresserad av stop-märket (det var så det började). Barnen lärde sig massor om trafiken och tyckte det var superkul.

• Veladis

Vi bestämmer inte sådant så långt i förväg, utan vi låter det bottna i vad just den barngruppen vi arbetar med är intresserade av... Det kan börja med att vi läser en bok, och så är det ett barn som frågar något om sagan, och fler barn blir intresserade.
    När vi läste "Tummen tittar på natten" hamnade vi i ett projekt om rädsla. Mycket dpännande, för det är barnens tankar och ideer som driver allt framåt och man vet aldrig vart man ska hamna... Och det blir aldrig "färdigt".
    Nu har vi t ex haft en grupp fyra-femåringar som har varit otroligt intresserade av bokstäver.

• Emmec

Vi arbetade med tema matematik, förra året, hela förskolan. Jag arbetar på småbarnsavdelning och var från början skeptisk och visste inte riktigt hur vi skulle arbeta med det med de minsta barnen. Men det finns jätte mycket bra literatur och jag vet att tidningen förskolan skrivit om det. Det rekomenderar jag! :)

• Marie med två barn

Vilka toppenförslag ni kommit med. Vi har planeringsdag den 16 maj. Jag tar med era förslag och ser vad mina kollegor tycker.

Svar på tråden Tips på roliga teman önskas...