• nr3

toppigt bakhuvud?

min son född v 33+5 har väldigt toppigt bakhuvud. skallen är lixom avlång från pannan och bakåt. hans bvc sköterska säger att det är väldigt typiskt för prematurer. men borde inte det rättat till sig nu då?hon sa vi ska köpa kudde till honom, så det ska vi göra.har era barn toppig skalle?

• Svar på tråden toppigt bakhuvud?
  • peterpani

Nä, Platt på sidorna och ett jättestort bakhuvud. Går inte attlägga på rygg med huvudet ,det åker åt sidan.

• Autumn

Hur gammal är han nu då?

Vi köpte en supertjock kudde som man kunde trycka ut fyllningen så att det blev en ordentlig fördjupning som lillen fick sova på. Då kunde han sova på rygg med huvudet någorlunda uppåt, dvs snett uppåt med ansiktet åt varierande håll. Vi körde med sådan kudde ända tills han började bli så rörlig så han rymmde från den (kanske 2 mån sedan). Nu har han en plattare och sover vanligtvis på sidan (hela han alltså inte bara huvudet). Tror inte det gör något eftersom han även sitter och ligger på rygg med ansiktet uppåt vid andra tillfällen. Våran kille föddes v28+0 och är nu 10 månader. Det är svårt att se att han är (var?) prematur. Huvudet har rätat tills sig väldigt bra. Det känns som vårt arbete har gett utdelning!

• nr3

han är 6v nu (okorrigerat). svårt även m bilstolen. tog mig fram till igår att förstå varför han satt illa där snacka om amningströg ja och ligga m huvudet rakt när han ligger på rygg e ju omöjligt, han har alltid huvudet på ena sidan. och jepp, platt på sidorna av huvudet.

• Auris

Rebecka hade väldigt toppigt huvud. I hennes fall berodde det på en långdragen förlossning och att hon kom ut med klocka. Hon såg ut som ett conehead i början. Jag minns inte hur länge det höll i sig men 1-2 månader i alla fall.

Och att bakhuvudet är så stort att de inte kan ligga med huvudet rakt när de ligger på rygg är ju helt normalt! Det kan inga barn i den åldern. Vid 3-4 månader har mina barn börjat kunna ligga rakt, det varierar säkert.

• Celestina

Ditt barn kommer få världens mest perfekta huvud, alldeles säkert!!
    Jag har sex barn, och huvudena har varit mer eller mindre "toppiga".., det försvinner!

• maola

min lilla moa e född i v 28.o hon hade som de flesta prem barn toppigt bakhuvud..men jag gjorde som en liten rulle och la under nacken på henne, o då försvann det ganska snabbt..prova,ni kan ta en liten handduk o rulla som en rultårta,, skönt för de små,

• HannaAugustsson

Min dotte hade ett väldigt toppigt huvud, köpte kudde men eftersom hon vill ligga på sidan o sova i början så hade vi även kudden under hennes huvud även när hon låg under sitt babygym. Det har nu helt rättat sig tillbaka och  hon är strax över 9mån föddes i v28+2

• Autumn

HannaAugustsson: Ja det glömde jag ju att säga , vi körde med kudde i babygymmet och i babysittern (varför sitta där om man bara tittar åt sidan och inte ser grejerna (vi har en aktivitets-sitter)).

Och på neo frågade jag en massa om huvdet och fick rekommendationen om kudde och fick även veta att om barnet inte vilar på huvudet, dvs sitter, så rättar det till sig bra också. Så man kan bära barnet råttupp i tex en trikåsjal (inte så jobbigt vare sig för dig eller barnet, drog mig lite för det för lillkillen somnade i den i timmar och då kunde jag ju inte dricka\äta varmt för att inte bränna honom, eller sova själv )

• Sar

Vi fick rådet på neo att vara noga med att ha fluffig kudde och se till att barnet inte alltid låg och tittade åt ett visst håll (fönstret, mobilen osv) utan att man la barnet åt olika håll.
    Rätt start exklusives kuddar fick bäst i test för något år sedan, vi köpte spjälsängskuddar samt vagnskuddar som var fluffiga. De var alldeles för små för spjälsängskuddarna så vi använde vagnskuddarna i vaggan och sängen i början. Man får lägga barnet rätt långt upp på kudden, lite som Sir Väs i Robin Hood!
    Se gärna till att bebben har mjukt under huvudet även annars.
    Huvudena rättar till sig med tiden om man är noga med kuddarna, efter att barnet är 1 år är det dock för sent att gra något åt saken. Tydligen finns det ett operationsteam i Göteborg som gör skalloperationer för barn som blivit "plattskallade" genom att ej ha använt fluffig kudde.

Svar på tråden toppigt bakhuvud?