• Eller

När tidigast får man låta bebisen sitta utan att riskera att ryggen tar skada?

När lät ni er bebis sitta för första gången?
    När kändes det: "nu kommer ryggen inte ta skada, så nu provar vi..."

När rekommenderas till exempel att man börjar använda "bumbo"?

Har hört någonstans att man inte ska låta bebisen få sitta fram tills de är fem månader, vilka är rekommendationerna egentligen?

• Svar på tråden När tidigast får man låta bebisen sitta utan att riskera att ryggen tar skada?
  • Karobe

Oj, jag har aldrig hört några sådana rekommendationer. Snarare brukar det stå på saker att man inte ska använda dem förrän barnet kan hålla ryggen stadig.

Vad jag vet så behöver du inte bekymra dig alls, du märker om din bebis klarar av att sitta eller inte, oavsett om det är i bumbostol eller på golvet. I en bumbostol bör du nog inte låta henne/honom sitta för länge åt gången om ryggen inte är stadig annars, tycker jag.

Vissa bebisar kan hålla uppe huvudet när de föds nästan, andra klarar det inte än på länge... vår bebis fick "sitta" på våra magar när vi låg på rygg och öva på att hålla upp huvudet nästan från det hon var nyfödd. Man känner själv om det känns bra eller dåligt.

• Fille Fjonkan

Bumbon vill jag minnas att den rekommenderas från tidigast 4 månaders ålder (likaså hoppgungor). Tösen var en sådan som alltid ville sitta eller stå i famnen från det att hon var ett par månader gammal. Hon blev väldigt ilsken om man försökte få henne att luta sig tillbaka. Hon fick börja sitta i Bumbon (och prova hoppgungan) när hon var 3½ månad, men bara vldigt korta stunder i början (någon minut).

De små är bra på att säga ifrån när något är obekvämt och jag tror inte ryggen kan ta skada utan att barnet känner obehag och säger ifrån innan det händer. Pröva dig fram om du tror att din lill* är redo

• Eller

Hon är bara två månader, ska jag våga låta henne prova att sitta (vinkelrät) i min famn eller på golvet framför mig?
    När vågade NI prova?

• Karobe

Jag provade som sagt väldigt tidigt att hålla om magen på henne när hon satt vänd mot mig i mitt knä eller p åmin mage när jag låg ner. Då märker man hur stadig hon är i nacken. Sen är det bara att fortsätta att prova och prova, släpp och fånga, lek och öva. Så gjorde vi, inte med någon medveten agenda utan för att hon tyckte att det var så himla kul att få sitta upp och se sig omkring. När vi började låta henne sitta själva utan stöd (men med en massa kuddar runtomkring!) så skrattade hon så mycket varje gång att hon glömde att hålla balansen och stöp på sekunden. Nu är vi inne i samma kör fast med stående istället

Jag skulle säga att du inte ska oroa dig så mycket, låt henne sitta på din mage eller i ditt knä medan du håller i henne, du märker fort hur mycket hon orkar.

• Eller

Hon är jättestark i nacken och ryggen, så hon orkar, det är mest min rädsla att skada henne som gör att jag inte vågar låta henne sitta...Så du menar att om hon är stark nog i nacken, då tar hon inte skada?

• Jan 39

Det är så individuellt! Man känner när baby pallar det ena och det andra. Alla utvecklas olika. Jag gick vid 18 månaders ålder. Min bonussonson Stephan gick själv vid 10 månader.

• Helene m Olivia o Sigrid

Egentligen ska de inte sitta förrän de själva sätter sig upp!

• Eller

Det var väl det jag misstänkte...

• Svana

Jag lät min sitta från 4 månader, men då bara några sekunder i taget, tills han inte ville mer. Tror på att de säger till om nåt är för jobbigt, och om det är för jobbigt så är det inte bra. Nu är han 5 månader och kan sitta själv. Han har varit tidig med sånt. Från att han var bara någon månad vill han bara stå i knät. Och varför inte låta barnet göra det om han vill. Många sa: Det där är dåligt för honom, akta ryggen! Så jag frågade läkaren på BVC och han sa att det var ingen fara. Bebisen säger till om något inte är bra, kroppen är till för att användas, allt som gör ont och är jobbigt är dåligt! Så jag kör på det :)

• Karobe

Min flicka satt själv fyra månader innan hon kom på hur hon skulle sätta sig upp. Vilken fruktansvärd mardröm att ha henne liggande hela den tiden, hon skulle bli fullständigt vansinnig.

Nä, som sagt, ryggen tar inte skada av några minuter då och då och den blir raskt starkare av att övas.

• Bara Sarah

jag har gått hos en sjukgumnast men min son sedan han var två månader gammal. Sjukgymnasten sa då att så länge de orkar "får" de sitta, hon sa att de inte tar skada av det men att de frot kan bli trötta i ryggen ocg då ska de inte fortsätta sitta!

• Tarkan

jag har också hört att man inte ska låta så små barns sitta, men ja tror inte de e nån fara om de själva vill och är starka i nacken.min son ville sitta upp redan vi 2 månaders ålder. nu e han 3 månader och lyfter upp huvudet så fort vi lägger ner honom.

• Mar ia

Min Teo är 4 månader och han vill gärna sitta i knät och så. Om jag lutar honom tillbaka så spänner han magen jättemycket och visar att han vill sitta rätt upp. Så då får han göra det. Han kan inte sitta utan stöd.

• jessikapersika

min son är jätte stark i nacka å rygg.. låg på mage å höll upp huvudet jhögt å länge redan vid 4 veckor.. nu vänder han sig från rygg till mag å från mage till rygg.. han älskar me å sitta upp.. sitter ofta i mitt knä lutat mot min mage.. ibland när vi är ute me vagnen å han e vaken blir han jätte arg om han inte ser ngt.. så då höjer ja ryggen lite åp låter han sitta en stund å bullrar upp me kuddar..

på mitt bvc är de inte farligt.. manser ju själv om en bebis är stark nog.. å annars säger de ifrån.

• Noklen

Om bebisen blir trött i ryggen så säger den till. Det är ju väldigt individuellt när bebisen är mogen för att sitta. Vår dotter satt i egen stol vid bordet när hon var 3 mån.

• Jalapeno

Min äldsta dotter hade rutor på magen när hon var 4-5 månader för hon ville så gärna upp. Min förvirrade BVC-tant pratar fortf om hennes mage när jag nu går med lillasyrran.... situps några timmar om dagen gör susen ;) Ungar är minst sagt olika.

Har för övrigt frågat en barnortoped om det där med risken för ryggen. Det är ingen fara att anv bärsele eller låta barnet sitta om det vill det.

• Cecilia1983

Jag har aldrig hört några sådana rek. min son sitter helt själv sedan han var 4,5 månad (då satt han baraa själv några sek) men nu kan han sitta å leka i 5minuter utan att falla åt sidan. Han blev 5 mån den 23/5. Han satt upprätt i mitt knä när han var 2,5-3 månader. Det beror väl säkert på hur stark dom är i ryggen/nacken.

• Alina85

Bumbo stolen är från 3 månader..... korta stunder kan ju inte vara någon fara.....

Svar på tråden När tidigast får man låta bebisen sitta utan att riskera att ryggen tar skada?