Tavegyl är en medicin som har funnits under lång tid, och därför har man stor erfarenhet av hur den fungerar vid graviditet, och man har kunnat se att den inte ökar risken för fosterskador.
Däremot kan man bli väldigt trött. Tröttheten kan göra att det är en olämplig medicin om man t.ex. behöver köra bil. Men blir man hjälpt av Tavegyl, och antingen inte blir trött eller inte behöver köra bil, så är det ett säkert alternativ.
Har man stora besvär klarar man antagligen inte sig med bara tabletter utan måste komplettera med nässpray och ögondroppar. Vad jag har förstått så räknas nässprayer med kortison numera som säkra. Vet inte om det gäller alla sorter.
Det finns ett antal B-klassade allergitabletter. B-klassning innebär att man inte har tillräcklig erfarenhet för att säkert kunan säga om det finns en ökad risk för fosterskador. En del av de B-klassade medicinerna har använts i många år, och det finns ganska stor kunskap om hur de fungerar i samband med graviditet. För Clarityn/Loratadin har man t.ex. inte sett någon ökad förekomst av fosterskador, och de flesta blir inte trötta av den. Men kolla först med läkare/barnmorska!
Jag har skrivit lite om vilka bedömningar mina läkare har gjort, och om den information som finns för sjukvårdspersonal, i två andra trådar.
www.familjeliv.se/Forum-2-12/m8924375.html (Tors 27 apr - ID: 8959350)
www.familjeliv.se/Forum-2-8/m8554861.html (Mån 10 apr - ID: 8575208 och Mån 10 apr - ID: 8575971)