• Bellahhh

Tavegyl eller annat? Jag blir tokig på denna allergin!

Å herregud, att jag skulle överleva gårdagen trodde jag aldrig! Fick känna av första slängen av min pollenallergi som jag annars får kortison sprutor för, och min barnmorska visste ingen medicin jag kunde ta! Var på vårdcentralen i tisdags och fick svaret att läkaren skulle ringa mig på måndag!! Men jag behöver hjälp nu, så jag ska dit när de öppnar vid 9 igen och tjata mig till något, jag kan ju inte jobba eller nåt! Sen hörde jag här att det var ok med Tavegyl ?? Stämmer detta och har det hjälpt i såfall! Snälla hör av er snarast!

• Svar på tråden Tavegyl eller annat? Jag blir tokig på denna allergin!
  • zazla

Jag fick en massa utslag efter förlossningen och då fick jag ta Tavergyl trots att jag ammade. Men tyvärr vet jag inte hur det är under graviditet. Men jag skulle gissa på att det är ok eftersom det gick trots ammning. Kolla på fass.se

• Crazy Baby

Tavegyl är den enda receptbelagda allergimedicinen som rekommenderas till gravida och ammande!

• 1978nettan

jag åt tavegyl när jag var gravid förra gången

• karlon

Jag äter Tavegyl och det funkar jättebra, men man blir väldigt trött men det blir man ju av att vara allergisk också.

Nässpray och ögondroppar tar jag också.

• 4grabbar

japp tavegyl är ok vid grav

• myslan

Tavegyl är en medicin som har funnits under lång tid, och därför har man stor erfarenhet av hur den fungerar vid graviditet, och man har kunnat se att den inte ökar risken för fosterskador.

Däremot kan man bli väldigt trött. Tröttheten kan göra att det är en olämplig medicin om man t.ex. behöver köra bil. Men blir man hjälpt av Tavegyl, och antingen inte blir trött eller inte behöver köra bil, så är det ett säkert alternativ.

Har man stora besvär klarar man antagligen inte sig med bara tabletter utan måste komplettera med nässpray och ögondroppar. Vad jag har förstått så räknas nässprayer med kortison numera som säkra. Vet inte om det gäller alla sorter.

Det finns ett antal B-klassade allergitabletter. B-klassning innebär att man inte har tillräcklig erfarenhet för att säkert kunan säga om det finns en ökad risk för fosterskador. En del av de B-klassade medicinerna har använts i många år, och det finns ganska stor kunskap om hur de fungerar i samband med graviditet. För Clarityn/Loratadin har man t.ex. inte sett någon ökad förekomst av fosterskador, och de flesta blir inte trötta av den. Men kolla först med läkare/barnmorska!

Jag har skrivit lite om vilka bedömningar mina läkare har gjort, och om den information som finns för sjukvårdspersonal, i två andra trådar.
    www.familjeliv.se/Forum-2-12/m8924375.html (Tors 27 apr - ID: 8959350)
    www.familjeliv.se/Forum-2-8/m8554861.html (Mån 10 apr - ID: 8575208 och Mån 10 apr - ID: 8575971)

• Mimz

Vid graviditet är det även godkänt att äta Polaramin som liksom Tavegyl är en antihistamin.

• fiamedkakorna

Hur är det med vanliga receptfria Clarityn då? :/ har ätit dom sedan jag var liten och dom fungerar så bra på mig, står iofs inget spec på förpackningen, men om någon annan kanske ha hört något om det eller vet om det är skadligt?

Tacksam för svar!

• SysterHedvig

Nej nej, inga clarityn :) kollade just på fass.

• evaviola

Jag ringde först till min VC, där sa dom att jag skulle först o främst prata med apoteket, för läkarna skrev helst inte ut allergitabletter till gravida...
    Ringde till Apoteket och hon sa samma sak, INGA tabletter till gravida, och absolut inget antihistamin. Hon rabblade en massa ögondroppar och nässpray jag fick ta och vilka jag inte fick ta, så nu har jag varit nere o köpt dom. Återstår att se om de är speciellt effektiva!!!!!

Svar på tråden Tavegyl eller annat? Jag blir tokig på denna allergin!