• mirjamf

Funderar på att adoptera. Behöver lite information...

Jag och min man har just fåt besked om att de inte tänker utreda oss mer. Allt ser bra ut så här långt men min vikt är för hög för att de ska fortsätta. vi har försökt få barn i två år.

Saken är den att vi nu börjat fundera på adoption. Undrar nu hur man ska gå till väga? Finns det någon bra sida med mycket konkret information på nätet? Vart vänder man sig först? Vad krävs av oss som föräldrar för att få adoptera? Vi bor i Mjölby.

Tacksam för svar sanbbt! Tack på förhand!!

• Svar på tråden Funderar på att adoptera. Behöver lite information...
  • felicia76

Mitt råd är att kontakta AC (www.adoptionscentrum.se) och NIA (www.nia.se)för att få en övergripande information gällande adoptioner.

Sedan beror det ju också på vart ifrån ni tänkt adoptera. Om ni tänkt adoptera ifrån utlandet och i synnerhet ifrån andra kontinenter så skulle jag rekomendera att ni även kontaktar en "oberoende" organisation/förening för att få höra ett barns sida av en adoption.
    Oftast finns det "föreningar" etc. som är startade av och för utlandadopterade svenskar ifrån olika länder (bl.a. AFK). Dem kan ge en god inblick i hur det adopterade barnet upplevt en adoption.
    Tror den biten blir allt viktigare och det kan vara bra.

Hör gärna av dig igen om du har fler frågor!

• mirjamf

Tack så jättemycket. Nu har jag mycket att kolla in!

Svar på tråden Funderar på att adoptera. Behöver lite information...