Hur gammal för att kunna skriva sitt namn själv?
Jag har ett kusinbarn på 3,5 år som kan hela alfabetet utantill, samt kan skriva sitt eget namn utan hjälp. Är detta vanligt?
Jag har ett kusinbarn på 3,5 år som kan hela alfabetet utantill, samt kan skriva sitt eget namn utan hjälp. Är detta vanligt?
Jag känner också en sådan tjej men hon räknas som väldigt tidig. Hon har alltid varit tidig med att prata och allt, på 2,5-årskollen kunde hon grejer som de kollar först på 4-års.
Okej, jo. Det känns som att det är ganska tidigt. Blev så förvånad.. :|
Min fyraåring kan skriva sitt namn . bokstäverna blir lite bakvända i bland . kan några namn till . hon vet alfabetet men kan inte skriva det.
Det verkar tidigt vi 3 1/2 utifrån min erfarenhet
Min dotter fyller 4 i maj och hon kan också alfabetet, skriva sitt namn och en del annat om man hjälper henne med stavning. Tror också hon räknas som tidig, precis som jag var när jag var i hennes ålder.
Det beror helt o hållet på...det finns ingen exakt ålder (enligt min mamma hon är pedagog) vissa barn har ett tidigt intresse för att skriva sitt namn o alfabetet o andra blommar senare.
Visst en 3 åring kan lära sig skriva sitt namn men det är inget fel på den som inte lär sig för en vid 5 års ålder heller.
Ne, det förstår jag oxå. Att de inte e nå fel å lära sig vid fem. Jag va nog runt 5 när jag lärde mig, och jag är inte korkad idag för det.
Tyckte bara det var så tidigt.. Just det att hon kan alfabetet oxå och vet hur alla bokstäver ser ut.
Bebba....hon har säkert visat ett stort intresse för bokstäver o skriva eller så har hennes föräldrar sett det som en kul grej att sitta med henne o skriva o visa henne olika bokstäver.
Men förmodligen har hon som sagt visat ett intresse, det är ju väldigt svårt att tvinga på ngt till ett mindre barn.
Min son kunde alfabetet när han var 2.5år och skriva sitt namn vid 3.5år. Nu är han 5år och kan skriva meningar på datan, visst...det blir stavfel! Han är är sämre på att skriva för hand men han kan det med. Därimot kan han inte läsa.
Har alltid fått höra att han är tidig med mycket. Jag sitter inte och är lärare åt honom, utan han lär sig mer el. mindre själv.
...jo...han kan räkna + och - också sedan han var 4år.
En nackdel med att han är tidig så verkar han äldre än sina jämnåriga kompisar och han kan bli litet less på dem då de inte kan el. förstår saker och ting. Han är som tidig med det mesta mentalt och även på fysiska aktiviteter.
Men det jämnar nog ut sig då de börjar i skolan.
Min styvdotter, snart 16, kunde enligt min man alfabetet redan före tre. Hon ville att han skulle rabbla alfabetet efter godnattsagan.
Själv kunde jag inte skriva mitt namn när jag började lekis vid sex års ålder. Jag visste knappt ens vad "skriva namn" var för något... Mitt minne är att vi på första dagen fick uppdraget att skriva våra namn på mappar där vi skulle ha våra teckningar. Alla dök ner och började göra något. Jag satt där och visste inte vad jag skulle göra! MEN, det blev människa av mig ändå.
Min son är drygt två, och kan alfabetet och siffrorna. Skriva kan han inte pga motoriken, men ser vilka ord vi skrivit-känner igen dem, inte läser.
Sonen och dottern kunde båda hela alfabetet innan de var två. Dottern har läst sen hon var 2.5. Skrivning tar oftast längre tid, eftersom de behöver utveckla finmotoriken lite mer. Kommer inte precis ihåg när dottern började skriva sitt namn - kanske 3.5 år. Men det är väldigt olika det där. Förra året hjälpte jag till i en förskoleklass med 5åringar, och mot slutet av året kunde de flesta skriva sitt namn, men i början var det ovanligt.
Skriva sitt eget namn är inte nå' konstigt.. men hela alfabetet är duktigt!!!!
Har hört andra småttingar som kan det, i åtminstone ett av fallen så hade barnet lärt sig alfabetet genom en alfabetssång.. hmm.. undrar hur den går?
Den skulle man sjunga med barnen!
Det är nog väldigt olika, min äldsta kunde alla bokstäverna i alfabetet när hon var 18 månader, hennes lillebror när han var drygt två (nyligen lärt sig alltså). Jag minns inte riktigt när tjejen lärde sig skriva sitt namn för hand, men på dator skrev hon både sitt eget och alla sina dagiskompisars namn när hon var runt 2,5 år, det tyckte jag var lite festligt faktiskt!
Hrm, hennes lillebror när han var drygt två ÅR alltså, är visst lite trött ikväll. Men annars hade det varit vääldigt imponerande...
Jag var 2 år när jag skrev mitt namn och kunde läsa och skriva med gemener när jag var 4 år. Är inte speciellt överbegåvad idag utan tror att det till stor del beror på ett intresse från min sida i kombination med tidig utvecklad fonologisk medvetenhet.
Ja nog är det ganska tidigt att skriva sitt namn i 3,5års ålder. Inte helt ovanligt, men tidigt ändå. Det handlar mest om hur intresserad barnet är och hur motoriken utvecklats hos barnet snarare än just intelligensen. Men ett svagt begåvat barn lär sig ju inte läsa och skriva snabbt, så nog är det en ganska så klipsk unge.
Som med allt annat handlar det om träning, vad barnet väljer att intressera sig för att lära sig.
Min äldsta skrev sitt namn själv med penna vid 3½. Mellantjejen som är 3½ kan inte skriva det med penna med hon kan skriva det på datorn och med kylskåpsmagneterna.
Beror väl på intresse mer än intelligens tror jag.
Hör och häpna: Jag kunde inte läsa och skriva när jag började skolan utan lärde mig det mellan 7 och 8 års ålder! Sedan dess har jag lyckats skaffa mig en doktorsexamen, så det behöver inte vara kört för att man är så fruktansvärt sen att man lär sig läsa och skriva i skolan!
Skämt åsido, så länge det är barnens intresse som styr är det väl bara kul om vissa utvecklas tidigt, men när föräldrarna pressar och drillar barnen för att själv skryta tycker jag det är hemskt! Tyvärr ser man sådant ibland och det är en förskräcklig tävling om vad barnen kan och i vilken ålder.
Min son är 3,5 och håller precis på att intressera sig för att skriva sitt namn men har inte lyckats än...