• Annika M

Smärtsam amning

Hur länge ska det göra så här fruktansvärt ont i bröstvårtorna när jag ammar. Jag trodde att de skulle härdas efter en vecka ungefär men nu har det snart gått tre veckor. Är det verkligen meningen att man ska sitta och skrika av smärta?
    Jag har inte såriga bröstvårtor utan "bara" ömma så det hjälper inte med en "gummitutte".
    Är det någon som vet hur länge man ska stå ut med detta?
    Det som skulle vara så underbart att amma:/

• Svar på tråden Smärtsam amning
  • mysiss

Jag var nog öm lika länge men sen gick det över. Suger din bäbis hårt fortfarande så kan det bero på att mjölken inte rinner till riktig och då blir du ju öm.

• silhuett

På mig gjorde det ont i 2-3 veckor, sen blev det bättre.

• Tessan o Melvin

Min bebis e drygt 3 veckor, och det gör fortf ont. Det finns en kräm på apoteket som hjälper mot både ömma och såriga bröstvårtor. Den funkar bra för mej.

• Annika M

Mjölken flödar som ett vattenfall så det känns inte som att hon behöver suga hårt. Det känns inte riktigt som det finns nån förklaring.

• Lillmys80

Hm, för mig tog d ca 2 1/2 mån innan jag kunde börja njuta... inte vad du ville höra kanske, men nu är d helt underbart så jag är glad att jag härdade ut Lycka till!

• systernegativ

Kan du kanske ha dragit på dig en svampinfektion?
    På vilket sätt känns smärtan?
    Är det precis när utdrivningen drar igång eller är det under hela tiden hon suger?

• silhuett

Ja, svamp kan det ju också vara! Det fick jag med första barnet, det gjorde jätteont under amningen. Fast svampen syntes knappt på mig. Det var mest som att bröstvårtorna var lite torra.

• Happy baby

HJag hade samma sak och det tod ca 2 mån innan det blev någorlunda OK. Efter 3-4 mån kunde jag börja njuta av att amma och sedan ammade jag min dotter tills hon var 13 mån.

Jag sökte hjälp överallt men ingen kunde förstå vad det var. Hon hade rätt sugteknik, låg rätt vid bröstet, jag hade inte svamp, inte bakterier o s v. Jag tror bara att jag hade väldigt känsliga bröstvårtor.

I efterhand har jag hört att det kan bero på dålig blodcirkulation i bröstvårtorna eller kärlkramp.

Det som funkade bäst för mig var att ta överskottsmöjlk, som hamnat i mjölkuppsamlaren, hälla i en liten medicinkopp eller liknande och sedan hålla den så att bröstvårtan fick vara i möjlken 5 -10 min några ggr/dag. Ett annat tips är PureLan. En salva som du kan beställa på nätet från Minimundus.

Lycka till!

• Annika M

Sambon sprang iväg till apoteket och köpte salva, pump och matningskopp. Det var inte det lättaste att mata lilltjejen med den där koppen, sambon fick mer än hälften på tröjan;)
    Bröstvårtskrämen verkar däremot gjort nytta, kanske lite psykiskt också, tack för tipset Harmoniska Tess.
    BVC frågade också om det var svamp men jag kan inte se att varken hon eller jag är vita, ska be dem titta på måndag när jag ska dit på vägning.
    Det kanske är säkrast att köpa hem lite ersättning ändå, i fall att... Hoppas det inte behövs men med tanke på hur jag mådde tidigare idag så:/

• Tessan o Melvin

Läser att det pratas en del om svamp...hur vet man om man ha det???

• Fröken positiv

Hej!
    har samma problem och bestämt mig för atyt inte nöja mig med de vaga svar man får på NVC och amningsrådgivningen.
    Svamp eller bakterier bahöver inte synas, kräv en odling!
    Kärlkramp i vårtan är inte ovanligt men det verkar de vara ovilliga att undersöka av någon anledning.

Min lille kille är 12 v. och det gör fortfarande ont. Ibland kan jag se att han sugit fel eftersom vårtan är lite tillplattad, men det är inte alltid. Han tar bara det vä bröstet om han får en amningsnapp (inga problem med det hö!) och han blir väldigt lätt störd för tillfället. Är nyfiken!

Jag vill som du fortsätta att amma och kommer att kämpa på ännu ett tag. Sätter hela tiden upp delmål. Det första var till 2 mån och nu är det till 3 mån och sedan får jag se hur det känns.
    Det gör att jag inte känner någon press.
    Oj, så långt det blev!
    Behövde nog skriva av mig!
    Lycka till!

• silhuett

Min svamp syntes inte. Isac var inte alls vid i munnen, och jag var itne vit på bröstvårtorna. Det enda som syntes var ett liiitet torrt område brevid ena bröstvårtan som började flagna litegrann.

• momto5

Tips,tips!    köp Purelan salva!Den är så himla bra så..ja,testa får ni se!
    Jag var beredd att sluta amma tills jag hittade den!
    säljs på bla babyland.gul liten tub.

• Ledilnaan

Min son blir 4 mån den 15 maj, och mina bröstvårtor gör fortfarande ont, men jag kämpar på för jag vill så gärna amma.
    Jag smörjer dagligen med en svampsalva, ibland blir det bättre, men sen blir det sämre och så håller det på.
    Ska testa PureLan, förhoppningsvis blir det bättre. Vill amma minst 1 år. Någon som har ett tips så att det onda går över, eller vad som kan vara fel?

Jag hoppas att det går över för dig tant Anki!

• momto5

Om du tror att du har svamp,så måste du behandla  din son också.Fråga efter ett lila medel på bvc.det penslar du i hans mun,och på dina bröstvårtor ett par dgr.
    Går över supersnabbt!
    Akta kläderna bara

• Dayna Lee

Anki, Det lila medlet rekommenderas ej längre enligt min bm. Det sägs vara cancerframkallande för bebisen. Nån gång då och då är säkert ingen fara men det är är väl det att det ej ska använads ofta. Man får istället ett recept på mycostatin. Det ska penslas både i bebisens mun (på tungan) och på bröstvårtorna. Enklast är att hälla lite på bh-inlägg såna som man har som skydd så får det verka under tiden mellan amningarna.

Stella hade lite torsk på tungan och jag fick det på bröstvårtorna. Det är jättevanligt att det blir så. Ilningar och smärta brukar vara symptomen. Oftast efter avslutad amning kan det ila rejält! 

Lycka till o hoppas det ordnar sig!

• momto5

Oj,är det cancerframkallande??Det är ju riktigt allvarligt!
    Måste absolut ta upp det med bvc sköterskorna här,sånt kan dom ju inte behandla folk med!
    Skönt att jag bara behövde använda det en gång då.
    Skulle vara intressant att läsa forsknigen om det..

• Lisabettan

I början fick jag jätteont av amningen. Grinade när hon sög. Efter en vecka så började jag pumpa och ge henne med flaska. Dels för att jag hade ruggigt ont, dels för att hon bara skrek, fick fel tag och mjölken sprayade hela lägenheten. Jag prövade att låta henne amma varje dag och efter ca 2 veckor så funkade det. Därefter så fick jag i två omgångar sådär ruggigt ont och då lät jag brösten vila en dag eller två och pumpade under tiden och matade med flaska. Det är väl kanske inte vad man rekommenderar, men för mig funkade det.

• nikon

om det är svamp(torsk) så kan vichyvatten funka. tänk på att det ska vara vichyvatten och inte ramlösa eller loka.

Svar på tråden Smärtsam amning