Hur mycket ska man försöka pruta ner etthus som har fukt under mattan i badrummet?
Hur mycket ska man försöka pruta ner ett hus som har fukt under mattan i badrummet? Håller på och förhandlar och vet inte riktigt vad jag skall säga.....
Hur mycket ska man försöka pruta ner ett hus som har fukt under mattan i badrummet? Håller på och förhandlar och vet inte riktigt vad jag skall säga.....
Hur stort är badrummet? Man brukar få så mkt pengar som det kostar att fixa det på billigast vis. Vi fick 30 000 för ett badrum på 4 kvm.
Du måste ju ha dit riktiga hantverkare och det är inte billigt... Men dock får ni räkna på plastmattor och inte helkaklat.
Är huset besiktigat och detta var enda anmärkningen?
Det beror ju lite på storleken osv. Jag hade nog kontaktat en firma som sysslar med reparationer av fuktskadade utrymmen och hört vad det kostar att åtgärda och sedan lagt på lite extra.
Om huset är besiktigat så borde besiktningsmannen tala om kostnaden. Det gjorde våran och säljarna sa ok.
Snysop:
Ja, men skall summan vara exklsive materialet för kakel och klinkers /plastmatta d.v.s bara det som det kostar att fixa själva fuktskadan och sen får vi stå för ytskiktet?
HumDis: Var hittar man sådana under gula sidorna?
Usch va tråkigt detta är..... Vi var så glada! Och mäklaren skällde nästan ut mig....
De verkar nästan tycka att jag inte skall få något prisavdrag för badrummen är från 1992 och jag nästan skulle förvänta mig det här... Bör tilläggas, det stod inte i beskrivningen hur gamla de var och när jag frågade mäklaren sa han att han trodde 2002. nu visade det sig att de var från 1992 EFTER att jag har bekostat 4000:- på besiktningen.
Summan (för oss) var jobb inkl plastmatta. 30 000 för 4 kvm.
Och man skall INTE förvänta sig att det är fuktskador, speciellt inte från 1992! Det är ju nästan nytt. Fuktskador på så nya grejer visar ju något fel i konstruktionen... vårat var lite fuktskadat, men byggdes 67!
Precis, be att få en offert från någon som renoverar badrum. Tänk på att offerten skall vara för det absolut billigaste sättet att ordna det på, alltså plastmatta (om det är plastmatta idag), ingen värme i golvet osv. Sen vad ni gör är er grej. Säljaren skall bara betala för det billigaste alternativet - utan möbler osv...
Skit i mäklaren, de är bara hyenor, så han kan bli sur bäst han vill!
OK; tricket är ju att pruta såpass mycket så att ni inte riskerar att bli av med huset (då jag antar att ni vill ha det f ö)
Materialet (d v s klinker eller plastmatta) är ju egentligen nästan försumbara pengar; En bra klinker ligger mellan 2-500:-/kvm.
Är det så enkelt att fukten bar afinns i golvet, eller har den börjat krypa upp i nån vägg? KAn man bara fixa golvet utan att gå på väggarna? Min poäng är att om väggarna är halvbra så kanske man ska ta allt på en gång, man kanske inte vill lägga ett nytt tätskikt (golvets) i anslutning till halvbra väggar. Allra bäst tätskikt (vilket kanske är bekant) får man om man gör väggar och golv samtidigt. Pruta 50 000 och fixa skadan hjälpligt och var försiktiga tills ni har råd att renovera hela badrummet.
Det är lite gambling, eftersom ert försäkringsbolag sannolikt inte accepterar skador i badrummet om ni skulle få det under tiden...
Good luck!
Ja, mäklare är hyenor. Men att vänta med att renovera fungerar inte för alla (iaf inte för oss). Bättre att göra allt på en gång (i badrummet). Ni kanske ändå hade tänkt att låna lite extra för renoveringar?
Hur gick det med detta?