• Anonym (spring!)

Springmask! Hur i vida världen skall man lyckas slippa den?

Hej!

Vi tror att vår pojke har fått springmask, usch...har läst mera om saken och blir ju alldeles matt när jag inser att äggen sprids via luft och damm! Hur är det möjligt att lyckas få bort allt damm ur ett hushåll och lyckas utrota parasiten???

Tvätta leksaker...gosedjur...byta sängkläder varje dag....pust. Hur orkar man tvätta tusen legoklossar och vad gör man med gosedjuret som barnet absolut INTE kan leva utan?

Kan man lyckas få bort masken trots lite damm i huset och måste man verkligen byta sängkläder varje dag? Räcker det med att damma dem kanske och byta ofta?

Förresten undrar jag över kliandet och besvären runt analen, har ni som haft saken fått utslag, liksom prickar och flagnande irriterrad röd hud?

Hoppas någon med erfarenhet kan dela med sig av goda råd!

• Svar på tråden Springmask! Hur i vida världen skall man lyckas slippa den?
  • Nattviolen

Jag skulle ringa bvc om jag var du, för att få korrekta råd om vad som behöver göras.

• New Destiny

Hej!
    Båda mina barn hade springmask när de var små. Jag inbillade mig att det hade med skitiga nappar respektive tummar att göra, de var några år när det hände. Men jag vet förstås inte säkert.
    Jag vidareförmedlade detta till barnen i alla fall och de slutade med napp-/tumsugningen samma dag så något gott förde det med sig.

I övrigt fick hela familjen käka avmaskningsmedicin, kan köpas receptfritt på apoteket. Dessutom tvättade jag alla kläder och använda sängkläder samt en normal storstädning hemma. Vi har hundar också men de fick vara. Det kunde förstås finnas i pälsen på dem men annars för de inte över dem. Hundar har en annan typ av mask.
    Maskarna försvann i alla fall.

Det sägs också att vi vuxna är "immuna" mot springmask. Samma sak om man haft det en gång. Hur det funkar vet jag inte men jag hade då ingen mask när mina barn hade det.

Det var rätt lätt fixat för oss i alla fall.

• Anonym

Usch din stackare. Vet själv hur jobbigt det är att få bort.
    När vi fick det så var det tvätt av lakan varje dag i nästan två veckor som gällde. Visst var det jätte jobbigt men det var värt det för att bli kvitt det. Tänk på att skura badrummet varje dag. Toaletten, handtag, dusch/badkar och golvet. Och även handdukarna. Vet att det är jätte jobbigt men man blir kvitt det till slut! Å skippa inte andra behandlingen som vi gjorde första gången, vi fick tillbaka det lika snabbt igen då

New Destiny
    Man är inte immun för att man är vuxen har haft det en gång innan. Både jag och min sambo fick det och vi har inte ens egna barn. Vi blev smittade ev barnen hemma hos en kompis.

• mamma legolina

Här är en som har erfarenhet, min tjej hade springmask jämt upp till en viss ålder. Det smittar via sand där kattor varit, om man har katt hemma eller hund som varit och nosat där katter är, mask smittar inte från hund till människa (om det inte rent av kräller mask) men från katt till människa. Att man blir immun är INTE sant varesig som vuxen eller barn. Varför vissa barn får det ofta vet man inte men det är "bara" att avmaska och vara glad Du behöver inte alls rengöra så noga, se till att byta handdukar, i sängen, underkläder ofta, tvätta händer så går det nog bra. Går sonen på dagis så säg till där och ha honom hemma i 1 dygn, se till så att dom säger till alla som får mask att hålla sina barn hemma tills dom är avmaskade annars går det runt runt. 

På dagis där min tjej gick när det var som värst föstod vi inte varför det bara var hon som var hemma för avmaskningskur tills det kröp fram att vissa föräldrar skickade iväg sina barn ändå utan att säga något dessutom kom det fram att det var ett barn vars familj hade kattungar som "bar dit smittan" hela tiden.
    Lycka till! 
    Enda sättet att få en vän är att vara en
  • mamma legolina

Att du inte behöver rengöra så noga menar jag med att det behövs inte saneras utan räcker med "vanlig" städning men kom ihåg toalett, badkar och handfat som Anonym skriver ovan, där ska man dock vara noga!

• Anonym (spring!)

Tack för svaren...ja jag hoppas verkligen att det skulle räcka med "vanligt" städande. Men borde väl i alla fall byta i sängen oftare. Nu har vi gett medicin åt killen men inte tagit själva, kanske vi borde göra det också, och så undrar man ju om man borde byta sängkläder i vår och syskonens sängar också lika ofta.
    Usch, det känns som att vad jag än gör så tänker jag att här finns säkert maskägg osv...

• mamma legolina

Hela familjen ska avmaskas för även om man inte har  mask så kan man ha ägg och det tar 14 dagar för äggen att "kläckas" till maskar. Byt i alla sängar eftersom det på natten som dom små kräken är mest aktiva och lägger ägg.

Ryser.....  är väldigt glad att den där tiden (förhoppningsvis) är över!
  • Anonym (spring!)

Kan vi i resten av familjen ta medicin i efterhand då? Vi gav nämligen åt lillkillen för flera dagar sen...

• Sarah 28

Det är tydligen nya rön. Man ska bara behandla den som är drabbad. Jag har fått bort det genom att behandla ungen samt tvätta sängkläderna.

• Nisen

Jag hade springmask när jag var liten. Och jag hade MYCKET mask!!
    Annars kan det vara svårt att ens se maskarna, men när mamma tittade i min stjärt kryllade det utav mask. Vi maskade av oss hela familjen, men damma och tvätta var vi inte ett dugg noga med. Men vi blev av med masken i allafall.

Sen har min systerdotter en kompis som har mask nästan jämt, mask tabletterna tar inte på henne längre... Stackarn.

Svar på tråden Springmask! Hur i vida världen skall man lyckas slippa den?