• E l l a

Är det någon som har receptet på Arlas vit chokladmousse tårta?

Hade tänkt att göra en vit chokladmousse tårta till helgen, det receptet som finns på Arla, men jag kommer inte in på sidan! Skrikandes Varenda gång jag söker står det att fel uppstått.

Undrar om någon här kanske har receptet sparat och vill dela med sig?

• Svar på tråden Är det någon som har receptet på Arlas vit chokladmousse tårta?
  • Trinity78

Är det denna?

Vit kladdchokladtårta

16 bitar

Ingredienser   250 g vit choklad
    200 g smör
    3 ägg
    2 1/2 dl strösocker
    2 msk konjak
    2 dl vetemjöl
    Glasyr:
    150 g vit choklad
    1/2 dl vispgrädde

florsocker Gör så här Sätt ugnen på 175°. Hacka chokladen. Smält smöret i en kastrull. Ta från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Vispa ägg och socker poröst. Rör i choklad, konjak och mjöl. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar botten, ca 24 cm i diameter. Grädda i nedre delen av ugnen 30–35 min. Låt kakan kallna och ställ i kylen. Glasyr: Hacka chokladen. Koka upp grädden. Ta den från värmen och tillsätt chokladen och rör om tills den smälter. Låt glasyren halv-stelna ca 5 min i kylen. Bred glasyren över kakan och låt den stelna i kylen. Sikta över florsocker.

Reality is a bore
  • Trinity78

Oj! Det blev visst lite knäppt med radbrytningarna. Hoppas att du kan läsa det ändå.

Reality is a bore
  • E l l a

Nej, det är inte den, det ska var en mousse tårta, tror bottnen ska vara av mandelmassa. Men tack ändå!

• PuhTiger

Jag gissar att det är denna du söker...

Vit chokladmoussetårta med passionsfrukt ca 8 bitar300 g mandelmassa
    2 ägg
    2 msk kakao

Fyllning:
    3 dl vispgrädde
    200 g vit choklad
    2 äggulor
    2 msk citruslikör, t ex cointreau

Garnering
    2-3 passionsfrukter

• PuhTiger

Ojdå, halva försvann... här kommer "bruksanvisningen":

Gör så här Sätt ugnen på 175°. Riv mandelmassan och rör ner ägg och kakao. Häll smeten i en smord och bröad form med löstagbar kant, ca 23 cm i diameter. Grädda kakan i nedre delen av ugnen ca 20 min. Låt kakan kallna och skär loss den från formen. Diska och torka formen och lägg ner kakan igen. Vispa grädden. Smält chokladen på svag värme i vattenbad så att den precis bara smälter. Vispa upp äggulorna i en stor bunke. Tillsätt chokladen under kraftig omrörning. Rör ner likören och sist grädden. Bred ut moussen över kakan i formen. Täck med plastfilm och frys i minst 3 tim. Dela passionsfrukten och skrapa ur fruktköttet. Häll det över moussen. Låt tårtan stå framme ca 30 min före serveringen.

• E l l a

Åh ja! Den var det! Tack så hemskt mycket!

Svar på tråden Är det någon som har receptet på Arlas vit chokladmousse tårta?