• Josephine

Hur länge ska man ha på plasten på sådda frön?

Jag har planterat tomater, purjlök m m i dagarna. Vet att det är sent planterat men ändå.
    Nu har det börjat komma fram lite skott. På infomationsbladet som följde med, så ska balkonglådan stå ljust med ganska svalt nu. Men ska plasten vara kvar över, eller ska jag ta bort den på engång nu när det finns lite tillväxt?

• Svar på tråden Hur länge ska man ha på plasten på sådda frön?
  • Jennie Brunflo

När tomater och purjo har kommit upp.....vi snackar kanske....2-3cm så ska plasten av och du ska ställa de riktigt svalt och ljust.

Om du kan få till det riktigt svalt och riktigt ljust så blir tomaterna robustare.
    Purjon är 2-årig så den får du knappast skörda i år - så den är det inte lika petigt med.
    När tomaterna kommit upp sig så det ser ut som tomatplant kan du ställa ut dom i skugga på dagarna så de blir härdade.
    Sedan ska tomaterna planteras en och en.
    Beronde på sort du valt så måste de stå i växthus, friland eller i lä.

• Jennie Brunflo

När du ska plantera ut tomaterna en och en så är det VARMT och SOL som gäller.

När det blir höst...och det kommit tomat klasar så kapa toppen på växterna så att alla näring går åt till att mogna de utvalda tomaterna. Annars ser växten till att bli lång istället för mogna tomater.

• Josephine

Men hur får jag svalt och ljust?!
    Har inglasad balkong, så antingen är det mörkt och svalt eller ljus och varmt.

• Jennie Brunflo

Jadu...det är det som är tricket!

Vi har stängt av elementet i ett rum i källaren och har tomaterna där.

Men bor man i lägenhet kanske det bara är att svälja att det är varmt.

Hm......med tanke på att det är ganska sent.....du kan inte ha tomaterna i ett rum med fönstret lite öppet så det fläktar lite. Ett rum där det inte skiner in sol?

Purjon kan du ställa ut på balkongen.

• Josephine

Räcker det om det inte är direkt sol på utan bara ljust?
    Då kan jag ställa in tomaterna i mitt sovrum, men lite vinklade persiener.

• Jennie Brunflo

Precis, det är solen du ska undvika....ljuuuust och svalt.....sovrum med persienner låter bra.
    Sedan när de ser ut som tomatplant kan du sätta ut dom "på riktigt".

Ska du ha dom på balkongen?

• Josephine

Ja, det är meningen att dom ska vara på balkongen.
    Nu har jag ställt blomlådorna på en sida av balkongen som är skuggig åtminstone, och så fläcktar det lite.

• Jennie Brunflo

Det beror på var du bor.....hur kallt det blir på nätterna.
    Tomaterna klarar inte av minus....men det gör purjon.

Svar på tråden Hur länge ska man ha på plasten på sådda frön?