• emmbla80

Åt sushi i helgen och jag är gravid!

Hej!

Jag åt sushi i helgen, 2 dgr på raken och jag är gravid i vecka 5.
    Visste inte att det är "farligt" att äta det när man är gravid!
    Tror ni att det kan ha skadat fostret?

• Svar på tråden Åt sushi i helgen och jag är gravid!
  • AnneSophie

Hmm vad jag vet så är sushi faktiskt helt ok.
    Så länge fisken har behandlats ok, och oftast har ju sushifisk varit fryst, så är det ok och rå fisk hinner bli oätligt innan Listeria vuxit till skadliga mängder.
    Det enda man bör undvika är färsk tonfisk, och detta pga miljögifter.

• S vali s

Ingen fara på taket, det är helt ok med sushi under graviditeten. Precis som AnneSophie skriver är det tonfisken man ska undvika.
    Själv frossade jag i sushi under hela graviditeten

• Aquagreen

Shusi är INTE farligt jag har ätit det säkert 1000 gånger under min graviditet o har inte de minsta dåligt samvete, nej du ät det du vill o njuuut
    Kramar

• emmbla80

ok, skönt att höra! =)
    jag älskar sushi vad kul att jag kan fortsätta äta det under graviditeten! =)

åt dock några tonfiskbitar men jag är ju så tidigt i graviditeten så det borde väl inte skada fostret eller?

• AnneSophie

Nej, ett par bitar är ingen fara men du kan ju låta bli det i fortsättningen.

Grattis förresten!

• mayasmama

det e nog ingen fara även om du åt tonfisk, det e ju så liten mängd man äter...tror det e mer skadligt att oroa sig. själv har min största cravings denna grav varit sushi, fast jag har uteslutit tonfisk fast nån gång slank det ner en bit ändå och så fort jag prata om det måster jag hade det...så gissa vad ska sticka och köpa nu?....

• miss kitty

här mumsas också sushi!
    min bm säger att det är helt ok!

• miss kitty

den risk man ev utsätter sig för är risken att smittas med bakterier, men äter man sushi i vanliga fall har man ju oftast sitt favvoställe där man vet att allt är sjysst
    dessutom är risken att drabbas av denna bacill (listeria) extremt liten.
    Vad jag hört va det EN i sverige förra året och denna va såvitt jag vet inte gravid (och smittades förmodligen inte av sushi)

Farligare att åka bil ju!

• miss kitty

förresten tror jag de frysbehandlar fisken och allt är så purfärskt så några sån bakterier inte ens hinner bildas i sushi

• Emmpis

Nu blir jag helt snurrig, älskar verkligen sushi, men har avstått från det , då jag både lästa och fått höra från min bm att man INTE ska äta det, det var ju ganska många i denna tråd som säger att det e ok.....hmmmm??

• Lina1979

Hmm.. Jag har också hört att man INTE ska äta sushi, men att vissa ställen har gravidsushi....

Äter själv inte sushi, men....

• Lina1979

Jag hittar ingenstanns på SLVs hemsida att det är ok att äta sushi...

• Ritva

Hej.
    Lax som odlas, vilket är den vanligaste laxen innehåller inte mycket tungmetaller och är nog ok.

• VåraHjärtan

har för mig att jag läste att tonfisk PÅ BURk är ingen fara.........

Svar på tråden Åt sushi i helgen och jag är gravid!