• Mrs Corbally

Snälla hjälp!! Ang kanin!!!!!

En av våra kaniner har, utan anledning börjat få sår på huden runt nacken. Det ser ut som att huden spricker...jag vet inte hur jag ska förklara det, men jag förstår inte vad det kan vara eller varför..
    Någon här som är har kaniner och har några tips...
    Hon verkar inta ha ont, och vår andra kanin är ofta där och slickar och tvättar henne. Jag baddar såklart med vatten med..

• Svar på tråden Snälla hjälp!! Ang kanin!!!!!
  • Nyfiken gul

hur gammal är kaninen?... låter som ett ålderstecken om hon inte har ont o verkar klia sig...

vad äter dom för mat? kan ju även vara en brist på något, tex vitaminer..

• Mrs Corbally

Hon är knappa året. De har fri tillgång till hö pellets och vatten, sen ger vi alltd de morötter att knapra på. Nu när det är varmt ute får de självklart vara ute ett par timmar och äta gräs m.m

• Mrs Corbally

vill poängtera att jag är strikt emot att ha djur i bur, så de har hela toaletten nere till sitt eget rum. Det är 5 kvm stort, och de har möjligheten att skutta runt i hela huset när vi är hemma.

• ALJO

Det är ganska vanligt att dom får kvalster och liknande, ta kaninen till vetten så får du nog något mot det.

• Sannanas

Min kanin fick oxå så, och bak på rumpan. Han hade eksem som gick bort med lite salva från vetrinären

• Andrésmamma

Jag skulle sära på kaninerna ett tag. Kan ju vara så att kanin nr 2 slickar upp gammalt sår eller så. Annars om det skulle vara nån parasit av nåt slag bör dom ju inte vara ihop i vilket fall.

Kom ihåg att kaniner är himla ömtåliga och jag skulle nog åka, eller i alla fall ringa veterinären för råd och kanske skraptest.

• Mrs Corbally

Tack så jättemycket för era tips...Ringer imorron!

• Soffi propp

Mjällkvalster är väldigt vanligt hos kaniner och även svamp, och är smittsamt i vissa fall.
    Det enda du kan göra är att göra ett besök hos vetrinären.
    Som någon tidigare skrev, ha inte kaninerna tillsammans.
    Kaniner är inga flockdjur och trivs oftast bättre själva än tillsammans.
    Vet inte vad det är för typ av kanin du har men fri tillgång till pellets tycker jag inte att du ska ge dom utan bara av höet.
    Pellets brukar man ge ca 0,5 dl om dagen beroende på vikt o ras.

Svar på tråden Snälla hjälp!! Ang kanin!!!!!