• mittlillalejon

skriver DU dagbok till ditt barn?

Ja, gör du det och i vilken omfattning?
    Berätta lite, jag funderar på hur jag ska sätta igång

• Svar på tråden skriver DU dagbok till ditt barn?
  • Strawberry

Hej!

Jag skriver lite varje kväll. Lite kort om vad vi gjort på dagen. Har något speciellt hänt så skall det givetvis stå med.
    //Kram Anna

• Dino78

Jag skriver i boken "mitt första år". Sen skriver jag små brev TILL min dotter som inkluderar lite av hennes utveckling och sånt som jag ska ge henne när hon blir stor. Anledningen att jag gör det är att min mamma dog när jag var 2 år så jag är rädd att min dotter ska hamna i den sitsen, vill helt enkelt att hon ska veta hur mycket jag älskar henne.

• Kabumba

Jag köpte en anteckningsbok där jag har skrivit allt om hur vi träffades till att vi började vänta på sonen. Har satt in bilder och ritat lite, och bedyrar min kärlek nästan varje dag. Skriver oxå in saker av typen: "När Linus bajsade i pappas badvatten". Fast jag vet inte när jag ska visa honom den. Den är för barnslig för att spara till hans 18-årsdag och för vuxen för att börja visa snart. Dilemma dilemma.

• stinkie

Jag har också en anteckningsbok som vi har skrivit i sen Eddie låg i magen. Vi skrev vad vi tänkte innan han föddes och nu hur det är, vad vi gör och hur det känns. Hans farmor bor en bit ifrån oss så varje vecka skriver jag ett brev och berättar utifrån Eddies "värld" vad han har gjort, lärt sig och hur han utvecklar sig. Jag försöker tänka mig in i hur han skulle kunna tänka och skriver ned det. Jag har en låda där jag sparar allt möjligt för det här första året. Första nappen, grattiskort när han föddes, löpsedlar, brev från banken med mera. I den har vi tänkt lägga ned anteckningsboken och breven till hans farmor och ge honom när han fyller 18-år. Troligen kommer vi att visa sakerna när han är lite större och börjar förstå men kartongen ska bli hans på 18-årsdagen.

• CeeJay

Jag har skrivit gravid-dagbok under båda graviditerna och skriver nu även efteråt vad som händer med deras utveckling. Vet av egen erfarenhet att det är en guldgruva att läsa när man själv är vuxen

• Jessa med 3

Jag har 5årsdagbok med bara några få rader per dag - där skriver jag vad vi gjort under dagen, eventuella framsteg, kul händelser o.s.v. Alldeles lagom ambitiöst för mig!

• veka

Jag har precis börjat skriva dagbok som jag sparar på min dator, men här ser jag ju att det finns fler roliga exempel på att skriva dagbok på nätet. Kanske börjar med det också.

• Cia o krabaten

Jag har skrivit veckodagbok hela första året och sen scrappat det. (Hemgjorda fotoalbum-finns i mitt galleri)
    Dessutom scrappar jag hela tiden och inkluderar text om allt från vardagshändelser till födelsedagar.

• Alvi

Jag skriver i "Liljas bok" om henne, till henne.
    Det blir för sällan dock, ca varannan, var tredje månad...

Jag är en glad sork som njuter av livet...!
  • Erita

nja inte direkt dagbok..jag skriver brev
    har jag gjort under hela graviditeten också... små brev där jag förklarar lite hur jag känner inför framtiden.. hur jag mår vissa dagar... vilka framsteg och sånt.. kan väl vara lite som dagbok men ändå inte.. :)

• glasbubblan

Hmmm... jag har alltid skrivit dagbok varje kväll (sen jag var 13)och gör så än. Fast det handlar ju fortfarande mest om mig. Men sonen har ett sånt där "evighets-fyll-i-album" och så gör jag kompletterande album med bilder och text när det varit nåt särskilt, typ dop, kalas, semester eller så.

• Tyche

Jag är överambitiös säger min mamma, men jag skriver en dagbok, lite varje dag om hur dagen har varit, vad vi gjort och om framsteg osv. Den skriver jag elektronisk, vi har även en blogg på nätet och en hemsida till Isaac och så scrappar jag ihop hans första år. I scrapboken kommer mest stora händelser med eller roliga saker.
    Vi gör även en bok på sidan gordinegenbok.se där hans första år kommer finnas med.

Vi har även en särskilt bild dagbok i vilken det finns en bild om dagen i hans snart 1 åriga liv. (i början var det en bild i timmen men det la vi snart ner )

Jag skrev oxå graviditetsdagbok, i from av små brev men många bilder i.

Sen har vi en Mitt första år bok som fylls i kontinuerligt samt en snar lika "bok" i blad from från smabarnsutveckling.se

• Tyche

Vi har oxå sparat alla brev hand fått adresserade till sig, hans födelseannons, löpsedel osv.

Även armbanden från BB och navelsträngen. Allt i en fin trälåda.

• Erita

armbandet och navelstumpen har jag också sparat..och tidningarna från när han föddes...massvis med kort.... alla presenter han har fått..

• Nichth

skriver dagbok från när jag var gravid i 4e månaden, har funderingar på att göra en riktig bok av den framöver. jag skriver inte varje dag itan gör en sammanfattning en gång i veckan ungefär.
    sen har jag en ' mitt första år bok' men den glömmer jag att skriva i allt som oftast så jag brukar få uppdatera den efter min riktiga dagbok så att säga

kram på er
    ~vildas mamma~

• En av varje

Skriver också dagbok varje dag. Jag skrev under Isaacs första år och under graviditet.
    Samma med Klara.

Mamma till världens sötaste barn Isaac 040825 och Klara 060515
  • Little Pooch 05

Jag skriver dagbok på datorn, i Words dokument. Tycker det är lättast eftersom datorn är på dagligen.

Skrev från dagen vi fick vårt plus och framåt. Men inte varje dag, blir väldigt sporadiskt, oftast när sonen gör framsteg (sitter, står, går etc) men även lite dikter och kärleksförklaringar. I början, under graviditeten, skrev jag rätt mycket, men nu får jag vara glad om jag kan skriva några rader per vecka! Vet inte när sonen ska få läsa, inte direkt barnvänlig, så det blir nog i vuxen ålder, kanske när han själv ska bli pappa.

Undrar om man kommer att skriva ens hälften så mycket för ev andra barn? Man får ju inte direkt MER tid

• CeeJay

Littel Pooch 05: Jag skriver exakt lika mycket till min andra dotter, är själv lillasyster och vet att det kan vara "känsligt" i en viss ålder att inte ha samma "historik" som sitt större syskon - därför kämpar jag med att skriva även till henne.

Svar på tråden skriver DU dagbok till ditt barn?