• Odella

Var kan jag låna 8000 kr?

Hej där

Jag ska flytta till eget och när 1sta hyran är betald finns inga pengar till möbler förrän nästa månad. (Jag tar studielån) Därför har jag bestämt mig för att ta ett lån, men har sett på bankerna att minimibeloppet att låna är 10 000-15 000. Finns det nån bank som lånar ut 8000 kr till en student? Kan ju tillägga att jag jobbar i sommar så jag kommer att betala av hela lånet redan månaden därpå. Men jag vill inte bo 1 månad utan möbler, bara :)

Nån som har några tips? Att låna av privatpersoner är redan uteslutet, ingen jag känner har några stora summor att låna ut tyvärr. Tack på förhand för svar.

• Svar på tråden Var kan jag låna 8000 kr?
  • marlene23

Det går att låna från IKEA (som ungdom upp till 26år.. för första lägenheten) förutsatt att du köper möblerna där!

• marlene23

du kan alltså låna mellan 1000 och 30000 kr av dem med avbetalning..

• Liten i magen

Om det är möbler du ska ha kan jag ju tipsa om att IKEA har ett slags ungdomslån/kredit där man kan handla nu och betala senare. Är utformat för att passa t.ex. studenter som ska starta upp en bostad. Det var minst en månad (men det kan ha varit längre, kanske ett halvår, minns inte) innan det blev någon ränta. Om man då betalar tillbaka allt på en gång efter en månad eller två blir det inga räntekostnader alltså.
    Man brukar ju även kunna köpa möbler på andra ställen för räntefri avbetalning men det blir ändå dyrare än kontant eftersom uppläggningsavgift tillkommer samt avikostnad varje månad.

Dumt att låna och försätta sig i en jobbig situation om man tar ett dåligt lån. Vanliga banker är nog fega på att låna ut till student men vissa "internetbanker" och annat gör det, men räntan kan vara sjuk!

Lycka till!

• Odella

Jo, jag har ju planerat att köpa typ 90% av möblerna på IKEA :) Tackar för tipset marlene23, det ska jag kolla upp på deras hemsida.

• Liten i magen

Tog lite tid för mig att skriva mitt onödigt långa utlägg så andra hann före att tipsa om samma sak!

• MSI

Ett vanligt kreditkort då?
    Jag har tex eurocard och det brukar väl ta en månad eller två innan det man handlat ska betalas. Kikar just nu på senaste fakturan och det jag handlade i slutet på mars ska vara betalt i början på juni.

• Bill

Kan tipsa om att betala mer än vad IKEA skickar ut varje månad, tar man ett lån på 10 000 vill de ha minst 400. Men om man bara betalar 400 blir man aldrig av med lånet! Så betala så mycket du kan så blir du av med det snabbt!

• Odella

Jo, jag har tagit lån innan och då betalade jag hela resterande beloppet efter halva tiden. Ska ju betala in alla de pengarna som jag lånat redan månaden efter så slipper det bli nåt krångel :)

Svar på tråden Var kan jag låna 8000 kr?