• Anonym (ledsen)

Är jag en dålig mamma för att mitt barn biter andra barn?

Hör väl inte riktigt hemma under denna kategori, men hittade inget annat passande...

Känner mig så ledsen för att mitt barn ibland biter andra barn. Funderar på om vi kunde gjort något annat för  att undvika att sonen "hoppar" på andra barn. Det är bara vissa som blir utsatta för hans bitande, med andra går det hur bra som helst.

Tycker det är otroligt jobbigt att träffa dom mammorna vars barn sonen biter. Dels för att man inte vet vad dom tänker om det hela, och dels för att jag måste vara på min vakt hela tiden.
    Jag säger till min son flera gånger att  man inte får bitas, jag har provat nypa honom i kinden, bita tillbaka men ingenting fastnar. Han är 16 månader.
    Vad 17 ska jag göra? Har vi uppfostrat honom fel?
    Ja, frågorna är många men svaren få....
    Känner mig som världens sämsta mamma när sonen bits... skäms så himla mycket då...

• Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att mitt barn biter andra barn?
  • cruZZe

Tålamod, tålamod och tålamod. Ta ditt barn avsides och förklara lugnt och sansat att man gör inte så. Du kommer få göra detta tills han faktiskt förstår vad det handlar om. Barn som är 16månader har svårt att koppla samman handling och konsekvens.

• Anonym (mamma)

Du ska veta att du är inte ensam!
    Det är så många barn som bits ska du veta.
    Enda sättet som jag har sett funka är att fortsätta att bitas tillbaka. Helst ska det göra lite ont så att dom förstår att det gör ont när man bits.
    Så mitt tips är helt enkelt att fortsätta att säga ifrån och "bita ifrån".
    Hoppas att det ger sig snart.
    Vet hur jobbigt det är......
    Lycka till

• Nattsaga

Men en fråga bara, bara undrar, om du sagt att man inte får bitas men biter tillbaka, då får han ju dubbla budskap? Eller?

• cruZZe

Anonym(mamma)Mkt intelligent att lära sitt barn att man inte får göra saker genom att göra exakt samma saker själv? Då förstår nog genast en 16-månaders vad det handlar om?

• Tinka70

På mina barns dagis finns ett barn som ofta bits, andra föräldrar gnäller över det men jag tror faktiskt att det lika gärna kunnat vara deras (eller nåt av mina) som gör det, så jag tittar inte snett på varken barnet eller mamman fast det ofta är mina barn som "råkar ut" för bitandet.
    Säkert kommer du att få påhopp från folk här på FL för att du skriver att du biter tillbaks och nyper i kinden men det tycker jag inte att du ska bry dej ett dugg om. Lycka till med uppfostrandet, det är inte så lätt alla gånger, // Tinka

• Linsen

Låter inte okej att bitas tillbaka! Vad lär sig barnen av det?Fundersam Skulle ni slå ett barn som slåss också?

• Linsen
    Tinka70 skrev 2006-05-05 22:41:19 följande:
    Säkert kommer du att få påhopp från folk här på FL för att du skriver att du biter tillbaks och nyper i kinden men det tycker jag inte att du ska bry dej ett dugg om. Lycka till med uppfostrandet, det är inte så lätt alla gånger, // Tinka
    Skrämmande att nästan uppmuntra till misshandel - vad är det med folk?
    Det är inte lätt för nån av oss att vara förälder, men sen när blev våld ett svar på svårigheterna som dyker upp?
  • gladmamman

Jag råkar ju ha setat i den andre positionen, min son blev allvarligt biten flera gånger och just då hatade jag pojken som gjorde det varje gång, jag kunde inte titta åt den ungen när jag kom till dagis för jag var så förbannad på honom och hans föräldrar för det är fruktansvärt att skicka iväg sin son till dagis å veta vad som kan hända eftersom att ett barn gör så....Jag kan inte ge dig svar på vad du ska göra men att ett barn gör så är helt oacceptabelt och otäckt för barnen runtomkring...Hoppas du missförstår mig rätt, å lycka till...

Och min son blev biten i ansiktet varje gång,,, nä jag kan inte skriva om det mer för jag blir så jävla förbannad..

• Nattsaga

Det jag reagerar på är ju såklart att hon vill lära sin son att inte bitas, men biter ändå honom? DET är DUBBELMORAL! och det lär han sig inget på.

• gladmamman

MM det är ju bara så fel,,ser ingen logik i att bita tillbaks det är ju som att normalisera det hela...

Svar på tråden Är jag en dålig mamma för att mitt barn biter andra barn?