• Skruttmamma

Kvalité på IKEAS golv??

IKEA har ju himla bra priser på sina laminatgolv, men hur hållbara är de egentligen? Blir det märken efter minsta lilla tappade sak eller?

Tack på förhand för svar, vi måste verkligen köpa golv snart!

• Svar på tråden Kvalité på IKEAS golv??
  • imorgon är en annan dag

Puffar!

Jag vill också veta! Skulle ej rekommndera Silvans billiga klickgolv! Min man höll på att bli galen då det visade sig att det skillde flera millimetrar på brädorna i olika förpackningar, d.v.s så länge du inte tog från en ny förpackning mitt i en rad så gick det bra, men det tog ju en hel dag att komma på vad det var för fel! Silvan var dock bra och gav oss en del av våra pengar tillbaka (presentkort)!

• Skruttmamma

Då ska jag akta mig för det märket i alla fall - tack för tipset!

Vi får hoppas någon dyker upp som har IKEA-golv!

• längtarefterbarn

IKEAs golv är helt OK om du har tänkt lägga i sovrum där det inte är så mkt slitage.
    Jag skulle inte lägga det i typ vardagsrum eller matsal eller nåt i den stilen där folk kanske kommer springa runt med lite finare skor eller risken att tappa MÅNGA saker är större än i ett sovrum.

Ungefär samma kvalitet som Rustas billigaste golv kan man säga.

• Skruttmamma

Hm.. det lät ju inte så lysande med tanke på att jag har två små pojkar hemma...

Vad 17 ska man ha för golv - jag blir tokig!!

• Lejra

Vi har lagt ikeas billigaste klickgolv i vårt sovrum! Resultatet blev riktigt bra hos oss och golvet var inte alls särskilt svårlagt heller. Men om du behöver ett golv som e riktigt slitstarkt så finns det ju trägolv att lägga som klarar ett par slipningar! Vet att det finns på bland annat byggmax, men kostar ju givetvis lite mer än laminatgolven!

• Mammatilltretroll

Finns det andra billigare laminatgolv att lägga - alltså runt 80 kr/kvadrat som är hållbarare än IKEA?

Och hur lång tid tar det att bryta upp ett klickgolv i ett rum på 20 kvadrat och sen lägga nytt?
    Är det ett endags eller 10 dagars projekt om man inte är dödshändig?

*~Mejas Mamma~*
  • The Man

Till skruttmamma:

Vi har lagt ett IKEA-laminatgolv i vår hall för 3-4 år sedan trots att det ABSOLUT INTE var rekommenderat för det ändamålet. Det är lika fint ännu trots att vi ibland har 2-4 tonåringar som springer ut o in med sina skor o drar in grus o liknande. Vi ANVÄNDER dessutom vårt hus ordentligt, har ofta mycket gäster och så vidare.

Så, jag har bara goda erfarenheter av IKEA's golv.

Till Clara:

Att både bryta upp ett klickgolv OCH lägga nytt i ett rum på 20 kvm skulle jag uppskatta till ett 2-dagarsprojekt för en "normal-händig" person. Är man två som hjälps åt an det gå lite fortare.

• Skruttmamma

The man; jaha, det låter ju bra!

Min tanke är ju lite att OM nu ett IKEA-golv skulle bli väldigt fult så har man ju råd att byta om några år eftersom det är så billigt... Men köper man ett halvdyrt som ändå blir fult så känns det ju surare att byta...

• bambigirl

Ikeas dyrare golv (69kr per kvm) ska man kunna ha i kök och hall och det är 15 års garanti.

• ängeln83

Min erfarenhet från Ikea golv är sådär, jobbiga att lägga. Medelmåttiga på slitage o dyl.
    Vi ska köpa Pergo golv nu när vi flyttar, dom har 50 års garanti, och är extra lämpade för hårt slitage.
    Kolla in: www.europe.pergo.com

• lilla mej

men om det haller i 5 ar sa ar det val bra for det ar ju inte sa dyrt att byta ut....min syster har lagt det i sin son rum och det ser jattefint ut och verkar inte vara nagra problem med vilda lekar heller.

• HumDis
    lilla mej skrev 2006-05-22 21:06:12 följande:
    men om det haller i 5 ar sa ar det val bra for det ar ju inte sa dyrt att byta ut....min syster har lagt det i sin son rum och det ser jattefint ut och verkar inte vara nagra problem med vilda lekar heller.
    Fast vem vill lägga om golvet var femte år för att det är slitet? Kyss

Jag tycker Pergo är  betydligt bättre golv, kostar ju mer men det är en helt annan kvalitét.

Akta er för de billigaste golven från t ex Rusta och Silvan. De är riktigt dåliga. Har man bara råd att lägga 80 kr per kvadratmeter så är nog IKEAs golv det vettigaste alternativet.
    / HumDis
  • ängeln83

Jag tycker att Pergo golv verkar vettiga, visst dom är lite dyrare. Men jag tror aldrig att det lönar sej att vara "dumsnål".

• lilla mej

jo men jag menar OM det skulle bli slitet vilket jag inte tror sa skulle det ju inte vara en sa stor grej. Fast vill man inte chansa sa finns det ju andra och da kostar det mer....

Svar på tråden Kvalité på IKEAS golv??