• DaJoDe

Sova med öppet fönster

Hej hej

Vi väntar vårt första barn nu i dagarna och funderar lite på hur det kommer att bli med vårt öppna fönster i sovrummet nu framöver. Vi har alltid fönstret öppet på natten då det annars blir för varmt i rummet. Kan säga att vi har fönstret öppet året runt, mer eller mindre. Nu till frågan - kan man sova med öppet fönster även när man har ett spädbarn i rummet? Sängen står längst bort från fönstret och vi har gardin för det så att det inte blåser. Men vad bör man tänka på? Ska barnet kanske ha mössa när det sover om fönstret är öppet? Hur blir det när man tar upp det för att amma om natten? Är det någon som har några bra svar/tips på detta? Tacksam för svar i såna fall :).

Ha en bra dag!

• Svar på tråden Sova med öppet fönster
  • Eja74

vi har vårat sovrumsfönster öppet året runt/ dygnet runt.
    Oscar har sovit hos oss med öppet fönster sen han var nyfödd.

Men vi har en keramikverkstad under sovrummet och vi har ca 35 grader om vi stänger de. Det är inget fel på Oscar och han är nu 16 månader.

det har gått jätte bra med öppet fönster..Men vart det för kallt så stängde vi.

• mye

vi har oxå vårt öppet....men vi har henne inte vid fönstret hon sover på andra sidan rummet... ammar gör jag i min säng då ligger hon under täcket. men nu har det börja bli så varmt så vi ligger båda uppe på! inte behöver bebisen nån mössa!

lycka till på förlossningen!

• Svamp Bob Fyrkant

Nu på sommaren tycker jag definitivt ni ska ha öppet fönster! Herregud barnet kommer ju avlida annars
    på vintern och så får man ju fundera på hur kallt det blir i rummet om fönstret är öppet, är det fortfarande lagom varmt i rummet behövs ju ingen mössa på barnet...Blir det för kallt hade jag haft fönstret stängt...
    vi har alltid haft ett fönster öppet eftersom hela vår familj är jättevarma människor...jag svettas som en tok på natten, min man likaså...och barnen...ja dom också...pjamas har våra barn aldrig kunnat ha på sig t.ex...

• Envis som en mulåsna

Tror det är bra faktiskt, som du säger om man inte har barnet liggandes precis vid det öppna fönstret så är det nog ingen fara alls.

De flesta rekomenderar ju ändå att man skall låsta sitt barn få minst en sov stund per dag ute oavsätt årstid så då måste detta vara kanon. Vi gör likadant nämligen.

Frisk luft har aldig skadat ngn trotts allt!

Höggravid och kattokig
  • DaJoDe

Tack för era svar, känns genast mycket bättre :). Nu bara längtar jag till liten kommer!!!

• Nilla74

Håller med de andra: Bara nyttigt med frisk luft. Fast en bit från fönstret, så det inte blir dragigt för bäbisen. Lycka till!!

Svar på tråden Sova med öppet fönster