• jagälskarallaminabarn

Någon som gjort utredning på Carlanderska eller Sahlgrenska?

Hejsan!

Jag skulle gärna vilja veta lite om hur en utredning går till, om det är olika beroende på vart man söker eller samma?

Undrar också hur länge du som gått antingen på Carlanderska eller Sahlgrenska fått vänta på att göra utredning från det att du beställt tid eller fått remiss (vilket som nu behövs)? Är det gyn som gör utredningen? Om inte, vem är det annars? Finns det någon kvinnlig som utreder där du går/gått? Hur har bemötandet varit? Har du/ni känt dig/er trygg(a) på den mottagningen? Har det varit lätt att få svar på ev frågor, menar allmänna, om ni haft några? Vidare undrar jag om det är någon som gjort utredning på Carlanderska men sedan gjort IVF på Sahlgrenska, behöver man isf göra om utredningen på det sistnämnda stället? Låter lite långsökt för mig men frågar man inget får man ju inte veta. :-/

Vore otroligt tacksam för alla svar jag kan få. Självklart är du välkommen att svara även om du "bara" har svar på vissa av frågorna. 1000 tack för hjälpen på förhand!

Med vänliga hälsningar en frågvis Ulrika

• Svar på tråden Någon som gjort utredning på Carlanderska eller Sahlgrenska?
  • Skorpan

Hej!

Hur en utredning går till beror på vad för sorts utredning ni måste göra. Men man brukar börja med att titta hur kvinnans ägglossning är samt undersöka mannens spermier. Hittar man inget fel där kan man gå vidare med exempelvis hormonanalyser, undersökning av äggledare med ultraljud, undersökning av livmoderhålan, ytterligare spermaanalyser eller titthålsoperation (lapraskopi).

Om man vill komma "billigt undan" kan man börja med att kontakta en gynekolog. Där kan man få hjälp med bla ultraljud samt remiss till spermaprov.

På Carlanderska kostar en fertilitetsutredning 5000kr. Det inkluderar första läkarbesöket, spermaprov, hormonprover, undersökning av äggledare och provtagning och analys av HIV och hepatit.

Vi, min man och jag, började hos en helt vanlig gyn. Jag fick testa pergotime, p g a, oregelbunden ägglossning och när det inte fungerade fick min man remiss till spermaprov. Då det visade negativt så kontaktade vi Carlanderska. De behövde aldrig göra en utredning på oss eftersom de fick journalen från vår gyn där spermaproven stod. Vi kunde börja med icsi direkt och slapp utredningskostnaderna.

Det finns både kvinnliga och manliga läkare på carlanderska och de är alla helt underbara. Bemötandet är strålande!

Fråga gärna mer om du undrar över något. Skicka ett privat mess då jag försöker att inte vara här så ofta eftersom jag känner att jag behöver en liten paus från allt.

Kram och lycka till.
    /Skorpan

• Bohuslän

Hej!
    Gjorde inte heller någon utredning på Carlanderska eftersom min infertilitet var konstaterad sedan tidigare. Dock vill jag bara varmt rekommendera Carlanderska, suverän personal och bemötande. Verkligen skillnad mot offentlig vård, Visst de är dyra men å andra sidan är de tillgängliga 24 h/dygn. Har träffat både kvinnlig och manliga läkare, du kan säkert välja att bara ha kvinnlig om du är mer komfortabel med det, å du, LYCKA TILL!
    Kramiz

• jess 2

Hej jag går på sahlgrenska och tycker dom e helt underbara där!!
    synd bara att vänte tiden e så lång jag fick vänta ca 1 1/2 år innan jag kom igång men sen gick allt snabbt ca 7 veckor från första försöket till ägg insättning.
    Det har varit både män o kvinnor som jag träffat men känner mig lika trygg med bådadera. Det har varit dom som gjort utredningen men det var gyn som skickade dit mig med remiss.
    Lycka till kram jess

• Kattis L

hej

Vi har gjort vår utredning hos en gyn och senare om det skulle bli aktuellt så kommer vi få göra våran ivf på Calanderska då vi har ett barn ihop sen innan och inte kommer få ivf försök som bekostas av staten..

Utredningen gjorde vi som sagt hos en gyn han skickade i väg en remiss till spermaprov och gjorde alla prov ,konstraströntgen och ultraljud. Han kom fram till att problemet ligger hos mig då jag inte hade någon ägglossning nu har jag fått Pergotime och går här hemma och hoppas tyvärr verkar det inte funka så det kommer nog så småningom bli ivf på Calanderska..

*kram*
    kattis

• carina

Hej!

Jag har gjort min IVF på Sahlgrenska, jag skulle spola äggledarna och då såg man 2 stora endometrioser , vilka opererades bort. På så vis sattes vi upp för IVF direkt. Min sambo fick lämna sperma prov 2 ggr. Sen var kön ca 1 ½ år. Jag tycker personalen är helt underbar , vi hade inga frågor alls eftersom informationen var mycket bra. Jag blev överstimulerad oxå och fick ligga på sjukhuset en hel vecka. På sahlgrenska finns det både kvinnliga o manliga doktorer , alla lika bra enl min mening. De är lugna o inger trygghet!
    Lycka till!!!
    (Jag ska göra ett frysförsök om ca 2 veckor. Är så nervös.)

• Sariz

Hej hej.

Vi har gjort utredning på Sahlgrenska. Hur hamnade vi där? *tänka*... Jo jag ringde till dem o frågade hur det var med utredningar o vad som gällde. Då sa de att man ska ha försökt i 1 o 1/2 år o att vi skulle återkomma i januari. Det gjorde vi o hamnade på väntelista o första besöket skulle bli i augusti. Men vi skrev upp oss på att kunna komma med kort varsel. Så i slutet på mars drog "det" igång.

Det första besöket var med spermaprov o blodprover för oss båda.

Andra besöket var provsvar och en gynundersökning med en HSS (de kollade livmoder o äggledare med kontrastvätska). Det visade stopp i äggledarna o en polyp i livmodern.

Tredje o fjärde besöket var blodprov, progesteron i serie (koll av ägglossningshormon).

Femte var ett samtal, blodprover o gynundersökning inför operation för att kolla mina äggledare o polypen o om de kunde göra något åt det (vaken med lokalbedövning). Polypen var en muskelknuta o det var "bara" stopp i min högra äggledare (det fick de bort). Nu så fungerar allt som det ska, förhoppningsvis. Vi står uppsatta på väntelista (fått tid 28/9) för operation under sövning för att ta bort muskelknutan. Så var vår utredning på Sahlgrenska, men det skiljer sig säkert efter vad man har för "grundorsak" till utebliven graviditet.

De är helt underbara på SU/S. Vi kontaktade även Carlanderska o frågade om priser på IVF om det skulle vara aktuellt för oss (eftersom köerna är så långa på SU/S), men än så länge är det inte det... "Billiga" 52.000 (tror jag det var) för 3 IVF + läkarkonsultation... Men det är faktiskt värt det om det är så...

Lycka till med utredningen,

Sariz

Svar på tråden Någon som gjort utredning på Carlanderska eller Sahlgrenska?