• AnnikaL

Kefalhematom

Hejsan

I tisdags föddes vår lille son. Vi mår bra båda två, men han har ett kefalhematom som oroar mig (han är INTE född med sugklocka).
    Är det någon som har erfarenhet av kefalhematom. Hur länge blir de kvar? Är det normalt att de växer? Vad var anledningen att ert barn fick det?

När lillebror var nyfödd så var det inte så stort, jag märkte det inte förrän min man kommenterade det efter en halv dag, sedan har det vuxit, mellan gångerna läkaren på BB tittat på det var jag osäker på om det blivit större, men nu när vi kommit hem har det definitivt blivit större (=högre). När jag tittat på fotona jag tagit på BB så kan man ju se att det blivit högre - det är nog 2 cm tjockt på tjockaste stället.

Mvh Annika

• Svar på tråden Kefalhematom
  • smulan5

Vår lilla tjej hade oxå det när hon föddes. På förlossningen sa de bara till oss när vi frågade om det att det skulle gå ner efter 2-4 veckor. När jag läste mina papper från förlossningen för några dagar sen (lillfian blir 6 v i morrn) så läste jag att det var orsakat av en förlossninsskada. Lät ju inte så bra såklart men eftersom de inte sa ett knyst till oss om det på BB så antar jag att det inte nån fara med det.

• Crown S

Vår försrfödda hadekefalhematom, orsakat av att han hade legat så lågt ner dagarna innan förlossningen o att jag hade börjat öppnas så att det tryckte på huvudet. Det var dessutom lite på sidan, alltså ej mitt på huvudet, såg ut som en liten strut lite på sidan av huvudet. Det lade sig småningom o var nog borta efter ca 3-4 veckor. Det var tjockt i början, säkert 2-3 cm, men tunnandes ut småningom.

Svar på tråden Kefalhematom