Jordgetingar...hur?
Min svåger har jordgetingar...och han som skulle vara barnvakt i helgen! De är i en grusgång. Hur gör man för att få bort dom?
Min svåger har jordgetingar...och han som skulle vara barnvakt i helgen! De är i en grusgång. Hur gör man för att få bort dom?
Vet inte om man kan o isåfall HUR man skulle få bort dom..
Ring antizimex,,
Hehe jag ringde dom tom när jag hade "vanligt" getingbo på ballkongen..
Hittade det här på www.garden.se
Hej!
Hur får jag bort jordgetingar som huserar på en jordplätt
mitt på min gräsmatta
Vänliga hälsningar
Patric
Trädgårdsdoktorn svarar:
Hej Patric!
Otur...jordgetingar är mer aggressiva än andra getingar och därför prioriterar faktiskt Anticimex bekämpning av sådana bon. Ring och hör efter med dom.
Själv tog jag död på ett jordgetingbo här hemma på följande vis. Jag lokaliserade ingången till getingboet noga och väntade till sent på kvällen när skymningen föll; då är alla getingarna hemma och ganska inaktiva. I hålet hällde jag några deciliter bensin och därefter tryckte jag ner en tygtrasa i hålet med en pinne. Verket kröntes med en uppochnedvänd burk över bo och ingångshål, som därefter lämnades i sin "marinad" några dagar. Bensinångor klarar inga levande varelser någon längre tid... så icke heller
jordgetingar.
Anticimex, är det väldigt dyrt?
Jag fick det gratis (bor i hyreshus, o fick det gratis..)
Anticimex avtal ingåe ofta i villafösäkringen. Kolla med försäkringsbolaget.
Den så kallade jordgetingen är mytomspunnen och ofta kallad ”extra aggressiv och farlig”. Sanningen är, att det inte är någon egen art och de är inte farligare än de getingar som placerar sitt bo ovan jord.
De getingar som placerar sina bon i underjordiska hålor kallas för jordgetingar. Av våra Svenska getingar är det endast tre arter som bygger bo i jorden. De kallas vanlig-, syd- och rödgeting och är våra vanligaste getingarter. Dessa tre arter bygger även bo ovanför marken och gärna i människans närhet.
Då vi människor kommer klampande på jordgetingens tak, uppstår vibrationer i marken, och i boet. Vibrationerna utlöser getingens naturliga försvarsinstinkt, de vill genast undersöka, och helst söka jaga bort, det som åstadkommit störningarna. Är boet placerat ovan jord uppstår nästan aldrig samma situation.
Citerat från www.newsdesk.se/view_pressrelease.php
Jag hade riktig tur. Tvekade med bensindunken med tanke på brandrisken. Efter lång tvekan upptäckte jag ett hål där boet låg. Enligt min pappa skall jag tacka räven som tydligen äter jordgetingbon som snacks. Tala om biologisk bekämpning.
Alltså, skaffa räv