• Persican

när kan de dricka kranvatten?

Hej
    Jag undrar hur länge man egentligen måste koka allt vatten de ska dricka. När kan ett barn få dricka vatten direkt ur kranen?

• Svar på tråden när kan de dricka kranvatten?
  • getingmidja

Kommunalt behöver man inte koka alls, har jag för mig?
    Däremot om du har eget vatten...minns tyvärr inte hur länge man måste göra det.

• Persican

Hej
    Kommunalt vad är det?

• ludicrous

När jag pratade med BVC i veckan om endel saker sa hon att vi nu kan ge våran dotter på 4 månader direkt ur kranen :)

q
  • Norahs mamma

Persican:
    Har du egen brunn? Om inte så har du kommunalt vatten.

Vid 2 månader slutade jag koka ersättningsvattnet till Norah

• Tildas52

har aldrig kokat vattnet varför ska man göra det ? har aldrig hört förut

• renee

va skönt då kan man sluta koka vattnet nu

• Zossa

Vi har egen brunn och när vi gjorde vattenprov så visade sig att vi inte bör ge vårt vatten till barn under 1 år då det var för mycket flour.
    Lite gör inget men till sommaren när de kanske vill ha vatten ofta så får vi köpa eller snylta hos någon vänn..

• Tutilure

Tilda52: Är det ingen som har sagt det till dig?
    Man ska koka allt vatten till bebisar under 4 månader, oavsett om det är kommunalt eller ej. Detta eftersom det finns alltid bakterier i vattnet som dör vid kokning. Bebisar är känsliga och kan bli sjuka om man inte kokar vattnet.

• SadieWantsASon

Har heller aldrig hört detta! Men tack för informationen.

• mammatillpojkar

på vårat bvc så sa dom att om man har en egen brunn (typ om man bor på landet) så ska man koka vattnet tills barnet är 4 månader men bor man inne i stan och har komunaltvatten så behöver man inte koka det!

• Tildas52

han har inte fått ersättning så mycket och aldrig rent vatten så han klarar sig nog men ska koka i fortsättningen =)

Svar på tråden när kan de dricka kranvatten?