Du måste logga in för att svara i en tråd.

• Tyche

varför får man inte ifrågasätta?

Ja, varför får man inte ifrågasätta? Varför får man inte undra? Varför får man inte tycka annorlunda?
    Jag tycker hela tiden jag läser saker som "Vad har du för rätt att ifrågasätta? Alla gör som dem vill". Klart alla gör som dem vill men får man inte fråga VARFÖR någon gör som dem gör?
    Är det så fräckt? Varför får man inte om man tycker annorlunda säga det?

Är man säker på att man gör rätt, vad gör det om någon undrar varför man gör det? Man behöver inte svara, ingen tvingar än.

Jag låter inte min son ligga ensam och skrika, jag tror inte att han mår bra av det. Jag har läst forskning som pekar på det samma. Varför får jag då inte ifrågasätta "Eva" som låter sitt barn skrika? kankse vet hon inte bättre, kanske vet hon mer än mig. Varför kan jag inte få ta del av hennes vetskap?

• Svar på tråden varför får man inte ifrågasätta?
  • Mälaröbo

Jag tycker att det är helt ok att ifrågasätta och undra, MEN man måste kanske lära sig att göra det på rätt sätt....

Jag gillar inte att bli ifrågasatt på ett sätt som får mig att känna mig påhoppad och dumförklarad.
    Att fråga varför av nyfikenhet är en helt annan sak.
    Ibland får man känslan av att den som ifrågasätter tror sig bära den ENDA sanningen, när det egentligen bara handlar om en åsikt, lika god som min.. Väldigt vanligt att folk har svårt att skilja på åsikt och fakta!!

Jag kanske tex inte tycker det är så farligt att ta en cigg då och då när jag är gravid(ganska kontroversiellt exempel). "Stina" tycker det är fruktansvärt och ifrågasätter mig som person, "såna som du borde inte skaffa barn". Istället för att säga: "Jag tror/vet att det är skadligt så JAG skulle inte.....". Det första skulle provocera mig nåt fruktansvärt!

Man måste lära sig att skilja på sak och person. Att inte säga till någon tex: "Du är så slarvig" utan "Jag gillar inte att du slänger kläderna här"

• Pallas

Håller med Mälarbo, det är viktigt vilket sätt man ifrågasätter på. Sen är ju också frågan vad man vill uppnå med sitt ifrågasättande. Vill man ändra någons inställning eller vill man uppriktigt veta hur de tänker och vad de grundar sina beslut på? Oftast tycker jag mig se det förstnämnda och väldigt lite av det senare.

• Danbala

Håller med ovanstående, och lägger till att:
    Det beror dessutom på vilka skäl du har att ifrågasätta, och hur väl du presenterar de skälen.

• Tyche

Jag måste väl tillägga att det inte är just JAG som inte får ifrågasätta (fast det gäller väl mig med)utan jag har hamnat i flera olika diskussioner där någon säger "Lägg dig inte i"-typ fast dem bett om råd.

Absolut ska man hålla god ton. Men måste man berätta vilka skäl man har? och måste man presentera dem väl?

Tex Emma skriver att hennes 2 månaders inte vill somna själv, dem funder på att prova 5 MM (ETT EXEMPEL, PÅHITTAT, INTE FAKTA BASERAT).

Varför får då inte jag undra varför dem ska ta till så drastiska åtgärder? Måste jag skriva en hel uppsats om varför jag undrar?
    Får jag inte dela med mig av min uppfattning om vad som kan vara bättre/varför det är så?

OM det här är ett diskussions forum måste man ju få ifrågasätta och debattera?

• Danbala

Tyche:

En ren "Varför ska du göra så!?"-fråga uppfattas _väldigt_ lätt som att den innehåller kritik, särskilt om det är inom ett känsligt ämne. Det är faktiskt ett väldigt vanligt (och osofistikerat) debattdrag att folk använder sådana frågor på ett negativt sätt, så det är inte konstigt att det ofta uppfattas negativt.

Om man ärligt bara undrar varför, så är det alltid bra att lägga till det. Det kostar inte så mycket extra tid att lägga till ett "Jag menar det inte som kritik, är bara nyfiken på varför ni väljer att göra just på det sättet? Har ni redan testat X, Y och Z?" t.ex.

Det beror ju på vad man vill uppnå med att fråga. Om man bara vill påpeka att man tycker det är ett för drastiskt steg att ta, så bör man säga det istället för att fråga "Varför?", det är ärligare, och leder i längden till ett bättre debattklimat - särskilt om man lägger fram argument. Det är det här jag menar med att fundera själv på vilka skäl man har också - är man ute efter att rädda barn undan något man själv tror är skadligt, då gäller det att argumentera väl för varför, och vara noga med att inte attackera dem man vill "omvända". Ingen människa lyssnar öppet och tar till sig saker om de _först_ blir attackerade.

Så, visst har man rätten att bara säga "Varför det!?", men det uppnår i längden bara ungefär lika mycket som "Ni är dumma!", d.v.s. osämja och dålig stämning i tråden.

Det hä är inte på något vis några vetenskapliga fakta jag känner till, bara betraktelser jag gjort efter tio års tappra online-diskkussions- och debattförsök.

• Mälaröbo

Om jag ställer en fråga, jag tar ditt ex: "Vi funderar på att prova 5 MM, är det någon som har några erfarenheter av det?"
    Valet är redan gjort, av mig som förälder, och jag vill bara veta om ngn har positiva eller negativa erfarenheter om det.
    Det kan också vara ok med alternativa förslag.

Men jag vill INTE få de svar jag skulle få om jag frågat "Vad tycker ni om 5 MM?"

Om jag hade något att framföra till ovanstående för att jag tex inte gillar metoden skulle jag försöka säga: "Har ingen erfarenhet av 5 MM men kan varmt rekomendera att ni xxx om bebben har svårt att sova."

Jag tycker mig rätt ofta se den här tendensen i trådarna. Någon har gjort ett val och vill ha tips kring hur de ska genomföra det på bästa sätt, men istället får de kritik för sitt val!! Det tycker jag är ohyfstat!

Däremot är det skillnad om man tex diskuterar något som jag faktiskt vet som FAKTA, ej åsikt.
    Jag kanske är läkare och VET att xxxxxxx. Eller är fk-handläggare och VET att lagen säger xxxxxxx. Då kanske jag går in hårt och säger "Jag har fakta som visar att....." eller "Jag jobbar på fk och reglerna säger så här......, det du säger är felaktigt"

Då kan man ha fog för att gå in och ifrågasätta!

Så länge det handlar om åsikter så tycker jag inte man har rätt att ifrågasätta. Undra är ok men inte ifrågasätta!

Svar på tråden varför får man inte ifrågasätta?