• eilema

Ge mig ett jobb !!!

I höst går mina mammadagar ut och jag blir utan min största inkomst.
    Jag är så rädd att jag inte ska få ett jobb tills dess.
    Jag har ingen gymnasial utbildning, så mina vidder sträcker sig inte så långt.
    Jag har inte arbetat innan föräldrarledigheten, så jag har ingen A-kassa eller Alfa-kassa att gå till... Får jag inget jobb står jag helt utan! Jag går INTE till soc, så jag måste få ett jobb! Har sökt ett som babysimsinstruktör här, samt skickat in en ansökan till TEMO som utför telefonundersökningar..

Någon som har fler tips på vart man kan söka jobb som inte kräver utbildningar och erfarenheter?

ع١٥٧
  • Svar på tråden Ge mig ett jobb !!!
  • Bijouu

som vårdbiträde, fast det jobbt kräver att du har lämplighet.
    Personlig assistent.
    Säljare.
    Bemanningsföretag.
    handeln.

• wellah

lokalvårdare
    butiksbiträde
    receptionist
    äldreomsorgen

• carlinha

Det finns något som heter better buisness, sök efter det på nätet. De söker så gott som alltid sk Mystery shoppers. Ditt jobb
    blir då att låtsas vara kund i olika affärer och sedan fylla i deras formulär och bedöma service mm i affären.
    Fast det är nog mer att betrakta som ett extraknäck och inte ett heltidsjobb.

Jag kan förstå att du absolut vill jobba, men du har inte funderat på att läsa en gymnasieutbildning, det finns ju många yrkesinriktade att välja på (om man gillar praktik) och du kan ta studielån under tiden du studerar. Då blir det säkert mycket lättare att få jobb.

Det verkar också vara lättare att hitta jobb om man bor i en storstad. Utnyttja ditt kontaktnät också, någon kanske har känner till något.

Sedan förstår jag inte att du aldrig vill gå till socialen och få ekonomisk hjälp där, du har ju barn och måste därför ha pengar!!
    Dessutom så betalar dina skattepengar för att samhället ska kunna hjälpa de som av någon anledning inte är helt självförsörjande, något som är väldigt bra att det finns tycker jag.

Lycka till, hoppas du hittar ett jobb!

• eilema
    Bijouu skrev 2006-05-06 21:07:52 följande:
    som vårdbiträde, fast det jobbt kräver att du har lämplighet.Personlig assistent.Säljare.Bemanningsföretag.handeln.

Jag sökte som vårdbiträde innan jag blev gravid, och där behövde man ha erfarenheter för att få jobb. (Hur jag nu skulle kunna få erfarenheter av det om jag inte fick prova?) Säljare? Menar du som telefonförsäljare? Jag fick faktikt ett jobb på ett ställe som heter Teleräknarna, men jag bangade ur då jag inte skulle klara att "puscha" så på köparna som dom gör. Vad är bemanningsföretag? =)

wellah skrev 2006-05-06 21:10:22 följande:
    lokalvårdarebutiksbiträdereceptionistäldreomsorgen
    Hej wellah! Lokalvårdare är ett alternativ jag tänkt söka faktiskt.
    ع١٥٧
  • eilema
    carlinha skrev 2006-05-06 21:15:06 följande:
    Det finns något som heter better buisness, sök efter det på nätet. De söker så gott som alltid sk Mystery shoppers. Ditt jobbblir då att låtsas vara kund i olika affärer och sedan fylla i deras formulär och bedöma service mm i affären.Fast det är nog mer att betrakta som ett extraknäck och inte ett heltidsjobb.Jag kan förstå att du absolut vill jobba, men du har inte funderat på att läsa en gymnasieutbildning, det finns ju många yrkesinriktade att välja på (om man gillar praktik) och du kan ta studielån under tiden du studerar. Då blir det säkert mycket lättare att få jobb.Det verkar också vara lättare att hitta jobb om man bor i en storstad. Utnyttja ditt kontaktnät också, någon kanske har känner till något.Sedan förstår jag inte att du aldrig vill gå till socialen och få ekonomisk hjälp där, du har ju barn och måste därför ha pengar!!Dessutom så betalar dina skattepengar för att samhället ska kunna hjälpa de som av någon anledning inte är helt självförsörjande, något som är väldigt bra att det finns tycker jag.Lycka till, hoppas du hittar ett jobb!
    Tack för dina uppmuntrande ord! Låtsasshoppa är något jag hade varit bäst på! Men som du säger så är det nog inget heltidsjobb.. Men det tåls ju att kolla upp ialla fall!
    Meningen var att jag egentligen skulle börja läsa nu i höst, men jag känner att jag inte är redo för skolan ännu. Det kommer inte gå. Jag kommer hoppa av efter e kort stund och sedan stå där igen. Jag bor i en liten liten stad, och här finns nog inte så mycket jobb.. Det gäller nog att vara öppen för precis allting..
    ع١٥٧
  • FruCissy

Jag säger också butiksbiträde, kolla med affärer typ ICA om du kan lämna en intressanmälan till dom, så har dom dina papprer om det blir nåt ledigt. Gör det på alla ställen du kan tänka dig att du kan få jobb, sikta högt. Oftast är det inte utbildning som är avgörande, men personlighet och hårt arbete. Brorsan har inte gymnasial utbildning och jobbar idag som chef på orderavdelningen på ett stort företag. Han har jobbat sig upp. Så det går ! Utnyttja alla kontakter du har. Hälsa på företag, visa att du finns. Mystery shopper borde jo annars vara nåt för dig ? Är i liknade sits, vill ha ett nytt jobb att gå till när jag ska börja jobba, och har börjat fila på en intressanmälan och lägga ut lite krokar här och vart.

Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
  • eilema

FruCissy: Absolut! Det måste jag ju göra! Söka i mataffärer o dyl alltså.. det är ju alltid en start och framförallt en inkomst! Kan man börja söka redan nu och skriva att man kan börja i augusti? Det jobbiga är ju, vad händer om ingen har svarat fram tills augusti? Vad gör jag då? Fundersam

Var kan man få tips om hur man skriver en riktig arbetsansökan?

ع١٥٧
  • linda87

ams har en guid på hemsidan hur du ska skriva en ansökan! annars kan du få gå en kurs via dem ;)

• FruCissy

Gå till företagen, visa upp dig. Fråga om dom behöver vikarie ibland.
    Sprid ut att du söker jobb blant dina vänner och familj.

Vi kanske kan peppa varandra ?

Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
  • eilema
    FruCissy skrev 2006-05-09 08:17:57 följande:
    Gå till företagen, visa upp dig. Fråga om dom behöver vikarie ibland.Sprid ut att du söker jobb blant dina vänner och familj.Vi kanske kan peppa varandra ? Stolt mamma till Alfred (aug 2004) och Elsa (feb 2006)
    Absolut!! Jag har mailat ett företag som heter TEMO som sysslar med telefonintervjuer här. Ska även ringa till dom och se om jag kan få komma dit och presentera mig närmre. -)
    ع١٥٧
Svar på tråden Ge mig ett jobb !!!