• Björkeli

Vad är en glamourmodell?

Tycker jag hör/läser det ordet överallt nu för tiden...

Är det bara ett ord som är "inne"? Eller finns det någon skillnad på modellerna som är med i tidningar?

Är det mer status att få ha denna yrkestitel? O i så fall, varför?

• Svar på tråden Vad är en glamourmodell?
  • Tigerunge

Modernare ord på nakenmodell i tidningar som Slitz och cafe bla.

Same same but diffrent

• Björkeli

Aha, så det är bara ett modeord!

Är det bara för att göra yrket mer accepterat då eller?

• Bijouu

nej men nakenmodell kan ju låta missvisande, då inte alla tjejerna är nakna heller! Lite mer pinuppa liksom!

• Björkeli

Men är det kroppen då som är glamour, eller nakenheten? Eller hur kom det på just det namnet?

• Sandee Li

Ja alltså glamourmodell låter väl lite mer rumsrent än utvikningsbrud

Men det är nog exakt samma typer av bilder/ jobb som de gör...

• Sandee Li

hmm..bra fråga!
    Jag kan tänka mig att det anses vara lite mer glamourösa bilder, alltså softat ljus, lättklädda kroppar osv.

Kanske namnet egentligen inte har så mycket med "utseendet" på personerna att göra utan mer vilken typ av bilder de medverkar på. Men jag kan inte säga mig vara någon expert i ämnet

• Björkeli

Men, glamour är ett positivt laddat ord... så jag förstår varför de har valt att döpa om yrket till just det. Men ändå fattar jag inte...

När jag hörde det första gången så trodde jag att en glamourmodell var någon som INTE behövde använda sig av sin kropp och nakenhet för att slå igenom!

Så fel jag hade, tur att FL finns!

• Björkeli

Sandee Li: Du verkar sitta inne med en del info...

• Sandee Li

Men Björkeli, du vet Glitter och glamour, champagne, diamanter och nakna damer Det har väl alltid passat bra i hop.. ha ha

• Sandee Li

inte i hop det ska ta mig sjutton sitta _ihop_

• Björkeli

Sandee Li: Mmm,

Eller så är de så fiffiga de som vill tjäna pengar på unga kvinnors kroppar att de har valt att döpa om det. Jag menar, glamour vill vi väl alla nå upp till. Jag skulle gärna vilja bli kallad glamourundersköterska!

Inte blir väl Stinas, 15år, mamma så arg om hon kommer hem och säger; Jag är glamourmodell mamma! För ordet glamour är så positivt laddat... Se bara på hur trög jag var inför ordet!

• Tigerunge

Klart att de är ute efter att snygga till namnet, men det är fortfarande ett jobb som går ut på att visa hud.

På tal om att snygga till ett namn för att yrket ska låta bättre:
    Hygientekniker= städare.

• Gissella Star

En glamout modell behöver inte vara naken, utan kan vara i bikini etc etc....Behöver inte visa något mer än bikini fast på ett litet "sexigare" sätt kanske......

• Clavi

Mm jag tror att glamourmodeller är lite finare än vanliga modeller, du vet lite mer värda än vanliga nakenmodeller. Så måste det väl vara för vad ska anara skillnaden vara?

• Junija

Jag har fått för mig att glamourmodeller är sådana som även ska synas på innefesterna, i skvallerblaskorna och vara lite "för mer" än bara en "vanlig modell".
    (Då menar jag inte fotomodell à la Elloskatalogtjejer, utan mer Slitztjejer)

Ungefär som att vissa prostituerade kallar sig eskortflickor för att låta lite "finare". Eller som att kalla sig exotisk dansare istället för strippa.

Huvuduppgiften är iaf att anspela på det sexiga och att visa mycket av kroppen.

Svar på tråden Vad är en glamourmodell?