• Tvillingfarsa

Ögonfärg och ärftlighet

Jag undrar lite granna. Vi tror att våra tjejer är enäggstvillingar, fått höra från många att dom är väldigt lika, samt att under alla UL vi gick på så sas det varje gång att det såg ut att vara enäggs, 1 modekaka, väldigt tunn skiljevägg osv.

Men, just nu så har Nathalie två olika ögonfärger medans Isabell har bara en ögonfärg. Sist min sambo var hos BVC så sa sköterskan att hon trodde Nathalie skulle få behålla dom ögonfärger hon har nu. Nu är ju inte det nåt vetenskapligt faktum, men om det skulle nu vara så att i slutändan Nathalie får två ögonfärger och Isabell bara en, är det ett defintivt bevis på att dom skulle vara tvåäggs?

//Stolt pappa till Nathalie och Isabell
  • Svar på tråden Ögonfärg och ärftlighet
  • My Lovely Little Lumps

det enda jag har fått höra av våra bvc (har haft 2 olika) är att det tar upp till 1 år innan den riktiga färgen kommer sen kan färgen ändras ytterstlite under hela uppväxten.

• Tvillingfarsa

Det vet jag redan, jag går bara händelserna i förväg om dom nu får behålla dom ögonfärger dom just nu har.

• Tvillingfarsa

Puffar lite granna.

• Sar

När ett barn har två ögonfärger (ett blått och ett brunt) så sa de i skolan att det var en mutation som kunde uppträda helt utan arv. Jag tror därför inte att det skulle vara ett tecken på att de är tvåäggs. Har de en moderkaka och gemensam yttersäck (men varsin innersäck) tror jag inte det kan vara annat än enäggs.
    Har de däremot både varsin ytter och innerhinnsäck och att moderkakan växt ihop så att det ser ut som en (fast det själva verket är två) så är det oftast tvåäggstvillingar alternativ enäggs som delat sig redan innan de satt fast sig i moderkakan.
    Men det finns säkert någon fler här som är ännu mer kunnig om detta!

• Tvillingfarsa

Det där med dom olika säckarna sa dom aldrig nåt om, men dock så sa dom på UL att det var jättesvårt att se skiljeväggen(först trodde dom det var ingen) men sen konstatera en läkare att det fanns en tunn en.

Modekakan sa dom såg ut att vara en från början då den inte ska ha hunnit växa ihop i v 17 då vi gjorde UL, men jag är ingen expert.

• Esterella

Hmmm, har hon 2 färger på samma öga eller är ena ögat blått och det andra en annan färg?

Är det så viktigt för er att veta så finns det ju annars tester som kan visa om det är en äller två äggs.

• Tvillingfarsa

Det är inte viktigt, men man måste ju få vara nyfiken, men vi är inte 2000kr nyfiken.

Hon har ett brunt öga och ett grönblått öga.

• Sar

Våra bebisar hade 4 hinnor i sin skiljevägg, vardera tvillingens innre och yttre säck. Vi fick dock se första ul redan i v. 8 då jag trodde att jag skulle få missfall p.g.a blödning men det visade sig istället att det var TVÅ!
    Nästa UL tog vi i v. 14 och då hade skiljeväggen blivit betydligt tunnare och det var inte lika lätt att se hinnorna.
    Det var förresten ena söta tjejer du varit med och producerat!

• MiieRO

mina killar såg de en jätte tydlig skilljevägg och de sa på ul att de var två äggs.. men vi gjorde just ett dna test för 2000 kr... och det visade sig att ul hade fel.. de var enäggs...
    på moderkakan hade jag en och det var svårt att se hinnorna där..
    vet att de låg i två säckar för robin fick de inte in under värkarbetet så de satte en skalpeletrån på honom så hans vatten gick men inte olivers...

• Tvillingfarsa
    Sar skrev 2006-05-07 22:10:45 följande:
    Våra bebisar hade 4 hinnor i sin skiljevägg, vardera tvillingens innre och yttre säck. Vi fick dock se första ul redan i v. 8 då jag trodde att jag skulle få missfall p.g.a blödning men det visade sig istället att det var TVÅ!Nästa UL tog vi i v. 14 och då hade skiljeväggen blivit betydligt tunnare och det var inte lika lätt att se hinnorna.Det var förresten ena söta tjejer du varit med och producerat!
    Hehe, tack så mycket.
  • LottaRos

De kan säkert vara enäggs ändå, genetik är en märklig vetenskap!

Mina pojkar är till 100% säkert enäggs.
    De låg i gemensam yttre säck o delade moderkaka.
    De drabbades av tvillingtransfusion.
    Vi har gjort DNA-test.

Men de har totalt olika "hårfäste" i nacken.
    Emils hår växer neråt/inåt i en "spets/tofs" mitt i nacken.
    Axels hår växer rakt ned alltihop, ingen antydan ens till en "spets/tofs".
    De har spegelvända virvlar uppe på huvuvdet.

De är väldigt olika i mina ögon, o de flesta ser genast skillnad på dem. (inte på foto, men i verkligheten)

• Tvillingfarsa

Intressant LottaRos, tack för din info.

Tror inte vi kommer göra nåt DNA-test, men samtidigt så är dte kul att diskutera saken.

• Esterella

Era tjejer är säkert enäggs, kan visst skilja lite på dem ändå.
    Vad häftigt om hon får två olikfärgade ögon

• Tvillingfarsa

Ja, vi får se om hon får behålla ögonfärgen, riktigt häftigt är det i varje fall.

• Indratvillingmamma

Jag tror som någon ovan, att de kan vara enäggs ändå. Det kan vara en mutation som gjort hennes ögonfärg olika. Spännande förresten med olika färg på ögonen!

Den erfarenhet man fått av att läsa på olika tvillingforum är att om barnen är tvåäggs så tvekar man inte. Då är dom så pass olika att man kan säga att dom är tvåäggs. Tvekar man om de är enäggs eller tvåäggs så brukar de ofta vara enäggs.

Huvudform, hårvirvlar mm kan variera även hos enäggs. Men enäggs brukar ha likadana öron, fingrar, fötter, näsor osv.

Vi trodde absolut att våra var tvåäggs i början för de var ganska olika i utseendet. (Vilket berodde på att ena var rätt så misshandlad med tången under förlossningen...)
    Sedan upptäckte vi att linjerna under deras fötter var nästan identiska. Då började vi fundera på om tvåäggs verkligen kan ha lika linjer? Vi testade dem, men under tiden vi väntade på svaret blev vi mer och mer säkra. Så när svaret kom att de var enäggs så blev vi inte förvånade.

Pojkarnas högerfötter har lika linjer under fötterna, och pojkarnas vänsterfötter har nästan likadana linjer under fötterna. Varje barns höger-vänster är inte alls lika varandra. Det är fascinerande tycker jag!

• Lola08

Jag vet ett tvåäggstvillingpar kille och tjej, där killen har ett blått och ett brunt öga. Tjejen är blåögd. Häftigt. Mina tvillingkillar, troligen tvåäggs, har ena ljusblå och andra mörkblå. Även ögonfransarna har den ena mörka och den andra ljusa.

• Lola08

Jag vet ett tvåäggstvillingpar kille och tjej, där killen har ett blått och ett brunt öga. Tjejen är blåögd. Häftigt. Mina tvillingkillar, troligen tvåäggs, har ena killen ljusblå och andra killen mörkblå. Även ögonfransarna har den ena killen mörka och den killen andra ljusa.

• TindraB

Min faster var blåögd och ljust lockigt hår fram tills hon var åtta..då fick hon mörkt hår och bruna ögon

Svar på tråden Ögonfärg och ärftlighet