• Karisma

Vinbärsbuskar + träd =klippa??

Hej alla trädgårdskunniga,

Jag tycker att mina vinbärsbuskar ser så risiga ut, mkt kvistar sticker ut överallt. Kan jag klippa bort väl valda kvistar, eller förstör jag buskarna då????

Har även ett träd/buske som har stora grenar som hänger ner så det blir svårt att klippa gräset under. Kan man såga bort dessa utan att den dör?? Vet inte om man måste göra detta under ngn speciell period under året.

Tacksam för svar, ska snart ut i trädgården.

Kram Kristina

• Svar på tråden Vinbärsbuskar + träd =klippa??
  • isisisis

På både vinbärsbusken och trädet gäller samma beskärningsprincip,att ta bort döda och skadade grenar.Grenar som hänger ner och grenar som korsar varandra.
    Om du ska skära nu,så råder jag dig att bara ta vinbärsgrenarna som du kan ta bort helt! Vid marken,och det som uppenbarligen är dött!
    Vilken sorts träd har du?
    Så kan jag svara!

• Memoria

vinbärsbuskarna är inte så bra att klippa nu när bladen börjar växa ut. Det är lagom att klippa dem i april.För att få en fin buske är det bra att du låter de nya finare grenarna bli tjockare så att du klipper av de grenarna som är gamla och träiga. Jag klipper inte själv min buske utan har en svärfar som är duktig på att beskära träd och buskar. Det är han som lärt mig. Lycka till!

• Karisma

Vet inte om det räknas som träd eller buske, köpte huset för ett år sedan och är inte kunnig för fem öre när det gäller trädgård.

Den är säkert 3m hög och grenarna/stammarna delar sig redan från marken.

Den får rosa små blommor tror jag det är på sommaren. Åhh blev osäker nu, vet att vi har en buske/träd som har små oranga bär åxå.

Så då kan jag ta bort kvistar på vinbärsbuskarna då?? Men till hösten kan jag ta vilka kvistar jag vill på vinbärsbuskarna eller??

Kram Kristina

• Karisma

aha april månad, ja då får jag vänta ett helt år på att få ta vinbärsbuskarna ordentligt, de är så stora.

Tack för svar..

Kram Kristina

• isisisis

DEt kan vara en Lonicera du har ...
    Allmänt (fast det har ändrats genom åren) Gäller att vara lite försiktig med beskärning precis på våren.Saven stiger i växten och det finns en viss risk att skada växten om för kraftig beskärning görs.Vissa växter som Björk tex "blöder" så mycket att den lätt dör.
    Men mindre grenar kan du ta hela året! "kvistar"
    Du kan även ta bort större grenar om du ska "glesa ur" en buske.
    Det kan du göra nu om du vill!
    Men såga inte i grövre grenar nu!
    Vänta med det tills i höst när växten börjar känna att det är höst eller i vinter!

• isisisis

Vinbärsbuskan kan du säkert ta bort grövre grenar vid marken,det beror lite grann hur busken ser ut!
    Och hur rädd du är om busken!

• Karisma

Det är en av grenarna som gått av på busken, kanske 6cm på diametern på den tjockaste delen på grenen. Den hänger bara i nga slamsor.

Karln kommer ju bli nådigt nöjd när jag berättar att han inte får rör busken nu utan måste tjorva med att klippa under i sommar

Jo jag kom just på att den är täckt m rosa små blommor, de verkar sitta ihop i klasar, då låter jag dem vara då. Ska ta tag i vinbärsbuskarna åxå.

Tack så mkr för hjälpen, en så okunnig som jag behöver all hjälpa jag kan få...

Kram Kristina

• Karisma

Jag ska kika hur vinbärsbuskarna ser ut, men från balkongen ser de välvuxna och risiga ut. Ska se om det finns nga kvistar som är döda.

Ja lite rädd om dem är jag ju, vill gärna fortsätta få de stora mängder vinbär som de ger.

Träden/busken får jag vänta m då...

Tack tack för hjälpen, nu ska jag ut i trädgården och se om jag får ordning på det här. Grannen har förstört ramen runt buskarna då de grävde för dräneringen, så det måste jag fixa åxå.

Ska skrapa huset idag åxå. Usch så tråkigt.

Kram Kristina

• isisisis

DEt som har gått av och hänger i slamsor är det ju bättre om du klpper bort! Där samlas det bakterier!
    Hör av dig om du undrar nåt! Nu ska vi iväg till stranden!

Svar på tråden Vinbärsbuskar + träd =klippa??