• Tella

ge mig fördelar att bo i radhus

Vi ska flytta och jag vill köpa radhus och sambon hyra lägenhet.
    Vår son är !½ ska in på dagis i höst, har ännu inte fått 1:a hamdsvalet.
    Han vill att jag ska sälja in honom på iden med radhus.
    (Han tycker inte om att låna pengar och är rädd att vi måste renovera en massa).
    Så ni som bor i radhus, varför tycker ní att det är bra??

• Svar på tråden ge mig fördelar att bo i radhus
  • illy

Jag bor inte i radhus utan i villa. Men jag var inne på ett radhus innan vi flyttade hit.
    Det är billigare än hus, men ändå nära på samma frihet.
    Man har en liten gård som barnen kan leka på och det är inte ett helt projekt att gå ut (som om man bor i höghus).
    Tänk! En egen uteplats!!
    Hmm.. Ja jag ser många fördelar med att bo i radhus. I nuläget skulle jag inte vilja býta, men gämmför man lägenhet och radhus så finns det bara ett altenativ tycker jag..

• Tella

Precis, jag vill ha villa egentligen. Men eftersom han inte alls vill det tycker jag att radhus är en bra kompromiss....

• illy

Precis! Då är det bara att bombardera med ideer. Jag lovar att han inte kommer att vilja flytta i första taget när ni väl fått ett mysigt radhus.

• NiXxI

Man har egen uteplats, man har fördelen av att kunna ändra om mycket (i en hyreslägenhet kan man ju inte ändra något), man har en närliknande frihet som att ha ett eget hus helt enkelt.
    Jag hade förstått om tvekan låg mellan radhus och hus.,...men mellan hyreslägnehet och villa så tycker jag att det pratar för sig själv

• potatis

Ett radhus kan ju vara som en lägenhet fast med en gräsplätt...
    Bor själv i lgh men skulle vilja ha nått eget att gå ut till... Sitta o grilla, barnen kan bada i en liten pool... plantera lite blommor... O det är inte lika mycket jobb med radhus som med villa... (eftersom det oftast inte är lika mycket mark!)

Hoppas ni kommer fram till nått...

• Cuthalion

Man investerar i sig själv!

Man kan grilla på sommaren utan problem.

Barnen kan vara ute.

NI kan vara ute

Finns inget som slår hus!!!

• CEEN

vi har räknat ut att det blir billigare/samma kostnad för oss att bo i hus som i vår lägenhet.

• Humpteedumptee

Jag trivdes jättebra i vårt radhus. Nu har vi köpt hus. Jag är uppvuxen i villa och trivdes väl aldrig riktigt i lägenhet i stan. Just det där att kunna gå ut i sin egen trädgård! Att ha altandörren öppen på sommaren så sonen kan gå ut och leka i egen inhägnad trädgård. Vi hade jättebra grannar, det blir ju lite mer kontakt med dem som bor runtom när man bor på markplan allihop.
    Hur mycket man behöver fixa beror ju på hur det ser ut från början. Ibland räcker det med lite färg och nya tapeter. Ett stort plus för min del var att man har egen tvättmaskin! Slippa boka tid och sen stå med tvätten halva dan är väl inte så kul när solen skiner. Toppen när man har barn dessutom.
    Vi gick dessutom med vinst när vi sålde vårt radhus. Det var betalt när vi sålde så hela summan gick sen till att betala av vårt topplån på huset plus billånet. En del av det man betalar i månaden går ju tillbaka till en själv, vilket det inte gör i hyresrätt. All utvändig renovering stod vår förening för, det var bara insidan vi fick betala själv.

• Jefa

Vi har nästan precis köpt vårt radhus (har bott här ca 1½ månad nu) Tycker dte är jättemysigt! En fördel är att du kan ju göra precis vad du vill inomhus, vilket vi saknade i lägenheten (hyres) men sen så sköter föreningen där vi bor utsidan. Vi behöver aldrig bry oss om målning, byta tak, de kommer och fixar en massa så som tex fläkten osv.
    Har man bra grannar kan det dessutom bli mysigt att bo så pass nära torts att det är som ens egna ändå

• MallaMojs

Jag bor i lägenhet, men vill verkligen flytta till ett radhus...för jag vill t.ex. GRILLA Skrattandepå sommrarna, och bara kunna gå ut, hos sig själv och göra det...det är lyx för mig!!!

• jannajamtland

Ni kan ju kombinera det ni vill, vi bor i radhuslägenhet, kan man kalla det iaf.
    Har man problem i lägnehten ringer man ju bara vaktmästarna, men ändå får jag ordna till uteplatsen på baksidan bäst jag vill, enda kravet är att gräsklipparen ska kunna ta sig förbi.
    Har även liten uteplats på framsidan där jkag får dona på.
    Så kke titta om det finns radhuslägenhetsområde där ni bor?
    Är inte en bostadsrätt

• längtarefterbarn

Det finns ju radhus som är bostadsrätter så har du ju både och!
    Fördelar äer väl närhet till grannar fast du har ditt eget med uteplats och allt. Vi hade gemensam tvättstuga vilket var toppen för den var aldrig bokad för i radhus verkar alla ha egen maskin utom vi! =)

• Trynträ

Med ett radhus så betalar man ju i princip till sig själv till skillnad från en lägenhet som man inte får ut nåt för om man säljer den. Man behöver ju inte köpa det sunkigaste huset med massor av renoveringsbehov.

• längtarefterbarn

Om du väljer radhus i lägenhets/bostadsrättsform så får du ju ett hus utan alla jobbiga saker som fastighetsskatt, underhållet typ tak och målning osv.
    Du får oxå en tomt, fast inte så stor som i villa så man måste hålla på med trädgårdsskötsel dagarna i ända.

Svar på tråden ge mig fördelar att bo i radhus