• ommseif

mjälleksem?

Någon som haft det?

undrar om det är det jag fått, jag brukar aldrig ha mjäll men för ca en vecka sedan så började jag få ont och klia i hårbotten. Små vita prickar kom fram när jag kliar. Sen efter några dagar blev det mer och mer kliande.
    Sen nu har jag fått röda utslag och uppsvälld kring kindbenen, under ögonen, på öronen och lite på pannan.....

Pratade med sjukvårdsrådgivningen och de sa att det låter precis som svamp (som orsakar mjälleksem) och sa till mej att använda Fungoral schampo, använde den igår men det har inte blivit bättre.... kliar mindre i hårbotten men utslagen i ansiktet har inte blivit mindre utan mer

Nån som har någon erfarenhet av detta?
    (Är gravid nu i v 39 , kanske det kan ha något med graviditeten att göra)

• Svar på tråden mjälleksem?
  • LAA

Jag har mjälleksem till och från och förutom hårbotten har jag mest problem runt näsvingarna och i ögonbrynen. För mig har tea tree oil hjälpt, men jag är lite osäker på om man ska använda det när man är gravid.

• Aelwa

Jag har alltid mjälleksem. I stora delar av ansiktet och hela hårbotten. Finns ingenting som hjälp till hundra procent för mig men jag byter produkter ofta för efter ett tag är det som att huden vant sig och jag får eksem igen.

Du måste använda schampoot i flera veckor innan du kan vänta dig resultat!

• ommseif

hur ofta kan man använda schampot om man har mjälleksem?

Om man har mjäll står det ju att man ska använda den 1-2 ggr i veckan, men kan man använda den mer om man har eksem?

• Aelwa

Ommseif, jadu bra fråga. Det bästa om man har eksem är ju att undvika kontakt med vatten!

Svar på tråden mjälleksem?