• Trinity78

Regler för olika däck på bilen?

Vad säger reglerna för att köra med olika däck på bilen? Problemet är att våra sommardäck är alldeles för slitna för att köras på men vi tänkte byta tillbaka till vinterdäcken som är dubbfria all-arounddäck. Det är dock punka på ett av vinterdäcken.

Vårt reservhjul är ett vanligt hjul med sommardäck så det skulle innebära att vi skulle köra på tre vinterdäck och ett sommardäck. Är detta tillåtet? Alla ska ju funka i sommarväglag. Eller måste alla fyra hjulen ha exakt likdana däck?

Vad får man böta om man blir stoppad och har för dåligt däckmönster?

Reality is a bore
  • Svar på tråden Regler för olika däck på bilen?
  • Engel 27

Blir du stoppad med dåliga däck är det 500 kr i böter..
    Tror inte du får köra med tre allround däck och ett vanligt sommar däck..
    Ring vägverket och fråga

• Trinity78
    Engel 27 skrev 2006-05-07 11:38:55 följande:
    Blir du stoppad med dåliga däck är det 500 kr i böter..Tror inte du får köra med tre allround däck och ett vanligt sommar däck..Ring vägverket och fråga
    Jag försökte kolla på deras hemsida men jag hittade inget om däck alls.
    Reality is a bore
  • JessicaåIda

Du måste ha samma däck på samma hjulaxel för att få köra med olika däck men du får inte ha vinterdäck (dubb)efter 30/4 (enl lag)om du inte bor där det är extremt vinterförhållande.

• MrsMoneypenny

Man får inte köra med blandade däck.
    Vilka böter det kan ge har jag ingen aning om.

• JessicaåIda

www.vv.se/templates/page3____8437.aspx

Nationellt godkänd bil
    Däck till nationellt godkänd bil (typ- eller registreringsbesiktad) ska uppfylla följande krav:

*Däcken ska vara av samma typ och uppfylla kraven på mönsterdjup.

• E l l a

Vi kör med all-around däck och det är inga problem med det, de är ju till för det, att man ska kunna köra året om på dem... 

• JessicaåIda

All-around däck & sommardäck kan du ha sommartid men inte blanda sommar/vinterdäck(dubbat) på samma axel.

• Mirris

Men visst är det väl så att man får ha 2 olika typer däck?

Alltså 2 lika däck fram.. och 2 lika däck bak..

Och sätter man på reservdäcket så ska det ju bara köras till närmaste däckverkstad!

Svar på tråden Regler för olika däck på bilen?