-
-
Svar på tråden Vad betyder O.S.A. på en inbjudan?
-
om svar anhålles! Tycker man ska höra av sig vare sig man kommer eller inte!
-
Helt rätt. Från boken "Ja! - Allt om bröllop. Från frieri till morgongåva" av Magdalena Ribbing:Helen H 79 skrev 2006-05-07 12:21:24 följande:om svar anhålles! Tycker man ska höra av sig vare sig man kommer eller inte!
" Forumuleringen "svar till" innebär samma sak som "osa" (om svar anhålles) och betyder att gästerna ovillkorligen ska svara skriftligt (om inte det står ett telefonnummer vid svarsraden) till inbjudarna som har sina namn underst på kortet." -
Jag tycker det är onödigt att svara om man inte ska komma, om jag skriver osa så menar jag att man ska höra av sig om man ska komma!
Oavsett betydelse, så tror jag att det är så de flesta menar, eller?
Kan ju ha fel, och då har jag säkert missat att osa massor av gånger -
Vad härligt att folk verkar ha koll på vad OSA betyder
Vid vårt bröllop var det lite si och så med den sakenMina systrar ansåg att de inte behövde svara för det fattade väl vem som helst att de skulle komma
Jovisst, men frågan var hur många som tänkte komma, bara de vuxnaKanske även barnen med sina pojk/flickvänner
En skillnad på 2 eller 8personer i ena fallet och 2 eller 6personer i andra familjen.
Men det är väl som dom säger, släkten är värst:D
-
tvillingen: Det hör till artigheten att tacka för en inbjudan vare sig man kommer eller inte, hur ska den som bjuder in vara säker på att vederbörande fått inbjudan om man inte hör av sig
-
Fast det är ju inte schysst mot brudparet. De kanske har bjudit in 50-100 gäster och då är det inte så lätt att hålla koll på vem som kommer eller inte kommer. De har ju en jäkla massa att planera och stå i och har definitivt inte tid att ringa runt till alla inbjudna för att dubbelkolla!tvillingen skrev 2006-05-07 12:31:07 följande:Jag tycker det är onödigt att svara om man inte ska komma, om jag skriver osa så menar jag att man ska höra av sig om man ska komma!Oavsett betydelse, så tror jag att det är så de flesta menar, eller?Kan ju ha fel, och då har jag säkert missat att osa massor av gånger
OSA betyder att du SKA svara, varje sig du kommer eller inte. -
Jo, det är ju lite skillnad på fest och fest oxå, om det var tal om bröllop så skulle jag ju givetvis svara! Det handlar ju om brudparets största dag!
Men som nu anordnar jag en 30 års fest, och har skrivit osa på inbjudan, men förväntar mig inte att de som inte kommer ska höra av sig. -
Det betyder "Om svar anhålles"...jag tycker att det är god ton att svara oavsett om man kommer eller ej!
-
Det är ju värre om man tror att man bara ska höra av sig om man INTE tänker komma. Jag skulle ärligt talat fundera på att inte släppa in såna gäster som inte har svarat men som ändå dyker upp på bröllopet. Det finns ju varken sittplats, mat eller dryck till de personerna då och är man så oartig och respektlös att man inte orkar skriva en liten rad eller ringa ett samtal, då bryr man sig helt enkelt inte om mig, min sambo och vår stora dag.
-
Har man fått en inbjudan är det klart att man ska svara om man kan komma eller inte! Det är väl inte så mycket begärt att ringa ett samtal och bekräfta? Det underlättar ju verkligen för den som ska ha festen/dopet/bröllopet... Eller?