• Vasen

Burken?

Hur lekte man burken? Finns det någon som kommer ihåg? Har bara ett minne av en burk, gräsmatta, lag? Rör väl ihop alla möjliga lekar i minnet.

Lekte burken i Falun på 70-talet. Sambon som växte upp i Skåne under samma tid påstår att det inte fanns något som hette burken.

• Svar på tråden Burken?
  • anezka

Är det typ inte att man har en burk och någon som står och räknar till typ hundra och sen börjar leta efter dom som gömt sig och sen är det någon som springer fram och ropar burken är min eller någon sådan

• isa275

anezka: precis! vi kallade det för burken, men hade också ett annat namn för det när jag bodde i Småland....nån som kommer ihåg vad det kallas där??

• Hildis

Lekte Burken i Borlänge på 80-talet. Var ju skitskoj ju!

• Elfva

Åh det var ju en toppenlek... Vi lekte så här (tror jag iaf), en räknade och de andra gick och gömde sig. Den som räknade hade en boll eller en burk bredvid sig. När denne räknat klart gick personen iväg för att leta på de andra. När man blev hittad gällde de att snabbt som ögat springa och sparka till bollen/burken och säga typ "bollen i burken ett två tre"... och då klarade man sig, annars fick man sitta och vänta på att någon kompis skulle "befria" en, man kunde smyga från sitt gömställe utan att ha blivit hittad också och sparka till burken...

Hmmm rörigt blev det, men det var jätte kul!

• Linusen

Mina elever leker den fortfarande på rasterna. Lika poppis idag som när vi var små. Jag vet att vissa säger dunken istället för burken.
    Precis som de innan skrivit så räknar en och de andra gömmer sig. När man räknat klart börjar man leta. De som gömmer sig kan antingen bli hittade och då är den som blir hittad först den som ska räkna nästa gång. Om man inte blir hittad kan man springa fram och ta i burken (kan vara ett träd eller dyl) och säga "dunk för mig". Då är man fri från att räkna nästa gång. Man kan också "fridunka" och då är alla fria, även den som blivit hittad och den som räknade får räkna igen. Den som räknar måste vara uppmärksam och försöka "dunka" de som försöker dunka sig fria. På så sätt slipper man räkna igen.
    Mycket bra lek

• m2rru

Vi körde ungefär liknande, men vi hade en burk som stog på plan. För att befria dom som hade blivit hittade, så kunde nån springa och sparka iväg burken. Medans den som skulle leta satt burken tillbaka på sin plats kunde alla springa och gömma sig igen.

Körde den ofta på 70-talet. Var jättekul.

Svar på tråden Burken?