Göra egen hårinpackning?
Är det någon som vet hur man kan göra egen hårinpackning? Jag vet att jag sett recept på det förr av olika ingredienser som man brukar ha hemma.
Tack på förhand//Jenny
Är det någon som vet hur man kan göra egen hårinpackning? Jag vet att jag sett recept på det förr av olika ingredienser som man brukar ha hemma.
Tack på förhand//Jenny
Några msk olivolja, ett par äggulor, lite citron, en skvätt naturell yoghurt och lite honung i. Ljummet, masseras in i hårbotten och tvättas ur efter 30 min.
Håret
Om håret är vintertrött och känns livlöst kan du fixa din egen hårinpackning. Knäck 2-3 äggulor och blanda dem med lite olivolja. Gnugga in det i hår och hårbotten och låt det sitta i 30 minuter. Skölj sen noga ur håret.
Det kanske verkar konstigt att ha olja i håret. Men vanlig hårtvätt tar ofta bort det fett som borde finnas kvar. Resultatet blir då risigt och stripigt hår. En rejäl oljeinpackning mjukar upp håret och ger det en jättefin glans.
Tips på bra oljor
Aprilkoskärnolja- Passar bra om du har torrt hår.
Sesamolja- Bra till normalt hår.
Jojobaolja- Till normalt hår men med irriterad hårbotten.
Men olivoljan är standardoljan som ger glans åt alla hårtyper.
Rosmarin som finns i livsmedelsbutikerna är även bra till hårväxten. Rosmarin i badvattnet får fart på blodcirkulationen vilket ökar hårväxten (sägs det i alla fall).
Du kan även låta 1 dl rosmarin dra i 2 dl kokhett vatten i
ca 30 minuter. Gnid in det i hår och hårbotten och lägg en handduk om håret i ca 30 minuter. Skölj sen noga ur håret. Rekommenderas främst till mörkhåriga.
Tackar så innerligt för tipsen. Jag ska definitivt prova.