• Göteborgstjej

Ta ut stickor eller ej?

Ja, som frågan lyder, ska man det? Min 15månaders är expert på att få stickor, både här och där. Nu har hon en i knät och en under foten. De sitter djupt och ska jag peta bort dem kommer det göra ont på henne. Det är lite rött runt stickan. Hon verkar inte ha ont, i alla fall inte än. Vad gör ni? Kommer de ut av sig självt? Kan det "hända" något?

• Svar på tråden Ta ut stickor eller ej?
  • Trossens mamma

Jag brukar försöka få ut Lovas stickor....
    endel kan ju bli variga /såriga om de blir kvar!

*Stolt mamma och Ålänning*
  • Göteborgstjej

Jo visst, men det gör ju så ont på henne när man försöker...

• strojes

det som kan hända är väl att det blir en inflammation om stickan är smutsig. stickor kan komma ut av sig själva.
    skölj med nån sårsprit tex alsolsprit (eller använd alsolgel) så att det hålls rent och avvakta några dagar och se vad som händer. bvc kanske kan hjälpa dig om huruvida du ska ta ut de eller ej. kan ju bero lite på hur det ser ut och var de sitter.

• Trossens mamma

förstår att de gör ont... går de ej att få ut den den vägen den kom? eller den kanske åkt in för långt... om du baddar i varmt vatten så huden blir mjuk kanske å har på lite fett å försöker sen då?

*svårt de där*

• Göteborgstjej

Hon vill ju inte att man pillar där ju. Hon har nog lärt sig att om jag pillar där så gör det ont... Så hon rycker undan och vill inte alls...
    Ska nog visa dem för sjuksköterskan i familjen kanske...

• JRo

De kan bli infekterade om de sitter kvar, och är det redan lite rött runt stickan så blir det nog bara värre. Och gör ondare att få ut stickan...
    Man kan ta på lite lokalbedövande xylocainsalva fem minuter innan du börjar pilla, så gör det inte lika ont. Och är det svårt så åk till vc eller bvc och be om hjälp.
    Lycka till!

• Göteborgstjej

Så svårt bara, man får ju verkligen hålla henne med våld om man ska pilla ut den... Usch...

• Trossens mamma

Ja om man ska ha ut den hos syster å får man nog då å ha lite "milt våld" tyvärr...
    Det kommer säkert å gå bra. testa med bedövningssalva då

• Göteborgstjej

Tar nog hjälp av "sjuksystern" tror jag... Eller provar med xylokain...
    Tack ska ni ha!

• 2bm

Brukar försöka ta ut dom. Om det är stickor från imprgnerat virke så kan det vara farligt, blodförgiftning om jag inte minns fel. Så det är nog säkrast att ta ut dom om man inte vet.....

• Maggen

Lägg ett alsolomslag. Ordentligt genomdränkt med gel eller vanlig lösning. Låt det vara i några dagar. Stickan kryper utåt och går lättare att pilla ut.
    Den under foten kan väl bli besvärlig för henne. Annars kan man låta dem vara tills de "kryper" ut och man kan ta dem med en pincett.

• TessH

Vi har fått rådet ang Alsol-gel/sprit från sjukhuset när vi var där i annat ärende med sonen. De sa att det drar ut stickorna bättre. Blöter en bit kompress el dyl o sätter mot såret m h a plåster. (Fast det får ju aldrig sitta kvar särskilt länge... =) )

Svar på tråden Ta ut stickor eller ej?