• Mazzi

Stå eller sitta och kissa??

Min son är 4½ år och i vår familj har vi enda sedan han gick från potta till toalett varit noga med att man sitter ner och kissar.
    Bästa kompisen som är lika gammal får stå upp och kissa och det ser ju ut därefter också på deras toalett.

Är nu bara lite nyfiken på vilka regler ni andra har kring detta.

• Svar på tråden Stå eller sitta och kissa??
  • Majsan70

Man sitter o kissar tycker jag. Så har jag lärt min son i allafall. Fast jag vet att han "bryter" mot den regeln ändå. I mitt tycke så är män som pinkar ståendes svinäckliga.

• mina barn

Vår son sitter av den anledningen att killar tömmer blåsan bättre om de sitter. Står man och kissar och inte tömmer blåsan ordentligt så kan det leda till prostataproblem senare i livet.

Och så är det ju skönt att slippa kiss på ringen...

• mina barn

Vår son sitter av den anledningen att killar tömmer blåsan bättre om de sitter. Står man och kissar och inte tömmer blåsan ordentligt så kan det leda till prostataproblem senare i livet.

Och så är det ju skönt att slippa kiss på ringen...

• anna68

Min son sitter...tycker också att det är svinäckligt när det är kiss överallt, som det blir när de står! Även maken sitter!

• Majälva

Har inte börjat än, men planen är att det blir sittkissa som gäller. Verkar trevligare (renare) och mer praktiskt. Desto bättre då att få bra motivering som risk för prostataproblem om man står.

• Snowgirl

Min son har sen han slutade med blöjan när han var 2 år, alltid stått upp och kissat. Tvärtom är det här, står han upp så kommer det där det ska, däremot om han sitter så kommer det mellan ringarna och rinner liksom ner på utkanten på framsidan av toan. (han är 4 alldeles snart)

• Sagamo

Tycker inget är rätt eller fel, mina söner har alltid stått och kissat och det funkar jätte bra. Inget kiss där det inte ska vara.

• FairlyOddParent

Min 3-åring står oftast när han kissar. Skulle nog föredra att han satt men han vill stå. Pappa o brorsorna gör ju det.

Hos dagmamman måste han däremot sitta. Förståeligt eftersom hon har så många småkillar.

• Mazzi

Kul och höra vad hur ni andra har det.

• Slobros

Vår kille, 3,5 år, sitter och kissar. Far hans stod och kissade förut men intressant nog började han sitta när det var dags för sonen att gå på taoletten... Jag tror att han upptäckte att sonen ville göra som sin far men att det då blev skvättar både här och där. Och fadern upptäckte också att det var mycket skönare att sitta ner.

• NanaS

Jag lärde min make att sitta..*s* Det e SÅ äckligt när det kommer utanför... Min son sitter och kissar...att det kommer mellan ringarna som det var nån som skrev beror kanske på att ungen inte lutar sig fram tillräckligt mycket, det "problemet" hade vi med när han började...vi fick hålla ner snoppen i början.

• Coursell

Min son har alltid stått upp och kissat. Det trodde jag faktiskt att alla killar gjorde
    Har aldrig haft problem med att det blev kiss utanför mer än när han satt ner och kissade. Då det kunde hamna mellan ringarna som någon ovan skrev.

• Kaka3

Mina bonusar sitter ner om jag får råda, men när de sett sin far stå upp någon gång så brukar det bli så. Jag vill helt klart helst att de sitter ner och min kille sitter ju ner ibland också.

• C1mum

Min lillkille sitter ibland och står ibland. Fast han siktar bättre när han står. När han sitter läcker det mellan sittringarna och rinner på utsidan toastolen precis som andra skrivit innan här i tråden. Maken står upp.
    De får göra precis hur de vill för mig - jag har inte lust att diktera villkoren för mina familjemedlemmars toabesök, lika lite som jag vill att de ska lägga sig i hur jag bär mig åt på toaletten.

• Majälva

Hehe, tja, åtminstone tänker jag "diktera" såpass mycket att det ska vara rent, fräscht och okissat på ringar och utanför toalettstol när mina familjemedlemmar varit på toaletten. Sen måste man väl på något sätt visa hur man bär sig åt när en två-treåring ska lära sig gå på toaletten?

Hur maken eller stora barn bär sig åt vad gäller stående eller sittande kan jag knappast styra över, men det ska kissas _i_ toalettstolen och ingen annanstans. Och man tvättar dessutom händerna efteråt, och det tänker jag både diktera och kräva så länge de bor under samma tak som jag.

• malin1978

Min "lilla" älskling snart 4år 15/maj sitter ner och kissar, det har han alltid gjort iallafall hemma, men jag vet att han ibland står på dagis det har han berättat, men det är ju klart att man vill prova när kompisarna gör det...

Svar på tråden Stå eller sitta och kissa??