• sandra1984

"Nästan" alla som kör moped

Stör mig fruktansvärt mycket på detta.
    Alla mina grannar håller med mig,vilket blivit till ett problem som VI tänker göra något åt.

Dessa tonnåringar som kör som dårar i barnvänliga områden,bostadsområden med mera.

Fattar inte varför dessa föräldrar inte har någon koll på tonnåringarna som kör mopeder.
    Tonnåringarna (de flesta,inte alla) förstår inte att de inte hinner stanna i tid i den snabba farten.Trots att de ses små barn så kör de för fort...
    De höll på att köra på min dotter här om dagen när vi var ute o gick...

Det gör mig så förbannad.
    De tar ingen hänsyn,de kör för fort,de kan inga trafik regler.
    De är inte mogna ens att köra.
    Pratar dock inte om alla,men hittills om alla jag träffat.
    Jag har skällt ut en och annan tonnåring,och flera jag känner med gör det dagligen.

• Svar på tråden "Nästan" alla som kör moped
  • HeddaBigBum

Du får gärna komma hit och skälla lite till!

• S vali s

Skulle ochså vilja skälla lite på omogna moppe grabbar men vi är nyinflyttade och området väldigt litet
    Än så länge sitter ju Linn i vagnen men skulle eländet fortsätta nästa år när hon går för egen maskin så kommer jag inte att kunna knipa käft

• smurfpinglan

Håller så j*kla mycket med!
    Säger bara det den dagen min unge kommer och ska ha moppe
    blir det blankt NEJ! Spar pengarna till en bil istället
    där blir du tvungen att köra lungt och rätta dej efter reglerna
    i trafiken som inte moppe dårar gör!

• sandra1984

Min syster,som bor hos oss tjatar om att hon vill ha en moppe.

Men jag säger blankt nej.
    Jag  kan hjälpa till ekonomiskt med körkort och/eller bil,men ingen moppe.

Och jag tycker inte hon ens är mogen att ha en moppe för jag tycker det innbär mycket mognad och ansvar att köra en sådan.
    Och många tonnåringar saknar det tyvärr.

• smurfpinglan

håller med
    för de flesta ungdommar ser det mer som en cool grej
    att fräsa runt med överallt och ingenstans.
    Läste nyss att det sker massor av moppe olyckor här i sverige,
    kanske dags att höja åldern då 15-16 åringar knappt är mogna
    nog att äga en cyckel.

• KikiBoo

Jag håller verkligen med. Jäkla snorungar! ursäkta ordvalet..
    Dom kör som tokar.. följer inga som helst trafikregler heller. Kör mot enkelriktad.
    En gång kom det ett helt gäng körandes i fel riktning. Tänk om det kommit en bil i den kurvan. Vilken soppa det blivit då.

usch usch usch...

• smurfpinglan

BooBoo
    det värsta är att dessa ungdommar de är inte
    en fara enbart för sig själva, utan även för andra!
    Man vågar ju fan knappt gå på trottoarerna längre utan
    att nästan ha en mopper upp brummad i arslet och nån snor unge som skriker flytta på er! Grrrrrrrrrrrrrrrrrrrrr

• Aelwa

Det värsta är att de flesta har trimmade mopeder. Trimmningar som föräldrarna gjort!!!

• KikiBoo

smurfpinglan:
    Oh yes! håller med!
    Sen har vi även kids som nyss tagit körkort som kör aldelens för fort. överdriver nog inte om jag säger 100km/tim.. o musiken dunkar så fönstrena vibbrerar.
    O nu när det är sommar o varmt leker juh en massa barn på gatan..
    Man går bara på väntar på en olycka

• KikiBoo

sen får man inte köra här efter nio på kvällarna, har jag för mig.. men det skiter dom i.. dundrar på som bara den..

• Kemana Raya

"De höll på att köra på min dotter här om dagen när vi var ute o gick..." skriver du... Och det är just det man fruktar ska hända. Och det är ju inte frågan OM det händer utan NÄR det händer IGEN. Ofta ser man notiser om påkörda barn i tidningarna - förbjud moppejävlarna!

• Apif la deuxième

Jag hatar alla tvåhjulade motorfordon! Förutom att de håller ett sånt jävla oljud (speciellt när de accelererar, gaaahh) så är de fula och farliga, och de körs allt som oftast av löjliga små gangsters.

När jag var 15-16 år gammal så var det nån idiot som körde full, i överhastighet, med sin moped utanför vårt hus. Han slungades av mopeden, flög in i en lyktstolpe och hans huvud blev mos. Så tragiskt och onödigt. Klart jag tycker synd om honom fast han var en idiot som fick skylla sig själv. Men jag är så glad att, ifall nån skulle dö, att det var han, och inte barnen som lekte där.

• sandra1984

Fast varför köper föräldrar mopeder till tonnåringarna egentligen?

Väldigt många är en fara för sig själva och andra.
    Och omogna,respektlösa.Och de kan inte trafikregler heller,eller kunskapen om barn och olyckor.

Vill inte vara elak utan undrar mest hur föräldrar tänker...

• Cuthalion

Tycker det är riktigt obehagligt att köra bil med moppar i närheten. De är totalt oskyddade utan att verka förstå hur lätt det är att skadas. Dessutom, skadas de där min bil är inblandad så är det ju jag som får skulden, både från mig själv och samhället.

Apif la deuxième

Kör man onykter har man ju självmant tagit risken så det resonemanget håller jag helt med i.

• Apif la deuxième

Ja mina barn kommer iallafall aldrig få moped, så länge jag har något att säga om den saken.. Hellre köper jag dem isåfall en bil när de har lärt sig köra bil bra.

Minns när min bilskollärare berättade att hennes kollegas 15-åriga dotter hade åkt moppe på landsvägen och sugits in i ett busshjul på nåt sätt. Det blev inte mycket kvar av den tjejen.

Förmodligen kommr mina barn hata mig för att jag förbjuder dem göra sånt, men hellre det än att de dör eller lyckas ta livet av någon annan..

• Nalle633

Olyckorna med moppar ökar lavinartat och jag håller med TS om att dom kör som dårar. Bor i ett villaområde där många hade trimmade moppar. vi tog då saken i egna händer, nej inte riktigt så, men vi hade koll på vilka ungar det var och så gick vi hem dit och sa till, när inte det hjälpte, gick vi dit ännu en gåns och så vidare. Vi bjöd in polisen till ungdomsgården som pratade om olycksrisken, men det som tog mest var när ungdomarna fick klart för sig att lämpan kan ryka om man kör trimmat. Polisen var också ute och kollade, och några åkte fast med moppen som beslag, indraget lämpa samt böter. På det sättet har vi blivit av med nästan all vårdslöshet på moppedet är riktgt kul att se dom köra förbi mig, dom "kryper" jag var nämligen en av dom mest ihärdiga.

• Bodi

Tycker inte heller om mopeder, finns hur många som helst utav dom.
    Här kör dom utan lyse på kvällen när det är mörkt och dom flesta är trimmade och så har dom oftast inte hjälm på sig heller.
    Vi höll på att köra in i en moped för han inte hade lyse på sin, vi såg honom inte och helt plötsligt var han framför bilen, man har lust att hoppa ut och stanna honom och skälla på honom, jag hade inte velat leva med det att man kört på en grabb för han inte har lyse på moppen, och vad är det för föräldrar som låter sina barn åka runt på trimmade moppar utan hjälm och utan lyse??? *lite upprörd*

• Nalle633

Jag tror att det är så att de flesta föräldrar inte har en aniing om att deras son/dotter kör trimmat. Idag kan man trimma mopparna på sådant sått att man kan göra det "osynligt" med svart box, plugg mm. Sedan tror jag att det är många med mig som gärna vill stoppa ungarna att köra moped. Men eftersom det är så "inne" med moppe är det svårt att stå emot.

• sandra1984

Men skulle min syster haft en moped,vilket hon adrig skulle få,hade jag kollat mopeden ofta och regelbundet så att den inte är trimmad.

Jag hade spionerat på henne lite för att se hur hon kör.
    Jag hade upplyst henne om massvis.

Men jag tror inte tonnåringarna tar till sig detta riktigt,för de är som sagt inte mogna riktigt eller lämpade att köra moped.
    Jag tror inte de förstår allvaret förrän en olycka händer (hmm om ens det kanske) eller förrän de blivit vuxna och tänker tillbaka vilka dårar de var i trafiken.

Vi ska samlas alla mina grannar,och säkert mer folk,för att ta stop på detta.
    Det krävs evegemang från folk.

Svar på tråden "Nästan" alla som kör moped