• frugus

Tips på semester i Mexico?

Hej!

Jag och min man funderar på att boka en flygstol till Mexico (vet ej vilken stad än, kanske Mexico city och sen buss/tog till kusten därifrån) och vara där över julen/nyår.

Har någon av er varit där och kan rekommendera en fin stad, inte så turistifierat men ändå lite liv på kvällen och sevärdigheter samt strand måste där finnas. samt vet ni om något bra hotell där, inte för dyrt kanske max ca 400 sek pr dubbeltrum och natt.

Funderar även på att åka till antigen Thailand eller något annat land i sydamerika, kom gärna med tips!

Tack på förhand!

• Svar på tråden Tips på semester i Mexico?
  • Carre

AAAAAAhh så avis blir jag nu!! Jag vill också åka till Mexiko!! helst NU!!
    Jag kommer från Mexiko, en stad vid mexikanska gulfen som heter Veracruz www.mexconnect.com/mex_/veracruz/veracruzindex.html so jag rekommenderar den så klart.. det finns strander, mycket kultur och nattliv också om man vill, och staden är inte amerikaniserat som Cancun, Cozumel mm
    Fråga gärna om du vill veta mer

• frugus

Men oj jag har tittat jättemycket på just veracruz! Då kan man väl ta sig dit ganska lätt från mexico city eller hur? Hur lång tid tar det? Vet du om några bra hotell i veracruz? Oj oj jag har jättemånga frågor! Vad kul med en riktig expert

• Carre

hehe det är bara att fråga, jag blir jätteglad när folk vill veta om mitt land

Från mexico city tar det ca 5 timmar med bus, ca 45 minuter med flyg.
    Hotell finns hur många som helst, min sister brukade jobba på ett hotell som heter Fiesta Americana, och jag tyckte att den var bra och inte så himla dyrt.. de billigaste ligger i centrum och de dyraste ligger i Boca del Rio som är en förlängning av Veracruz city och där finns de finaste stränder. Morsan min bor i Boca del Rio

• frugus

Åh vad kul! Jag ska definitivt kolla närmare om veracruz! Jag måste tyvärr hoppa i säng nu, men jag återkommer imorgon när jag spanat in lite mer och kanske har flera frågor! tack för att du har tagit dig tid att svara

• Carre

det var så lite Såg att du bor i Luleå, jag bor i Piteå

Natti natt!!

• lilla mej

san jose, los cabos i sodra carlifonia halvon. Vi reste igenom hela mexico. Mexico city ar heltklart vart att se.

• Apif la deuxième

Åh Mexico är underbart

Säger inte att Carre har fel, men mina mexikanska bekanta som kommer från mexico city säger att de inte gillar Veracruz som badort. Var i mexico i vintras men inte i Veracruz utan okring mexico city och i acapulco. Acapulco var ju jätteturistigt och det enda ställe där folk var otrevliga, annars var mexikanerna hur underbara som helst. Min syster bor i mexico tillammans med en mexikan, hon har rest runt lite i landet och tyckte att blandannat Zihuatanejo&Ixtapa, samt Puerto Angel på stillhavskusten var underbara. Mindre amerikaniserat i Puerto Angel.

Om ni åker mot Stillahavskusten, åk via Taxco eller Cuernavaca..

• lilla mej

Apif la deuxième Online: Haller med Taxco ar sa mysigt. Acapulco e bara turistigt men da menar jag inget bra turistigt.

• Apif la deuxième

Acapulco har nog en del vackra stränder, men det finns MINST lika vackra på de andra orter jag nämnde.. Jag var i Acapulco innan turistsäsongen började ordentligt, och det var ändå en massa påträngande människor som lurade och förföljde en..

Men det finns ju så mycket mer att se förutom kusten så jag tyckr inte man behöver ha SÅ bråttom dit

• frugus

Tack för era fina tips och råd! Har kollat upp både Veraceuz och Taxco - måste säga att de bilder jag såg av Taxco var jättemysiga! Men hur långt är det till stranden därifrån, dvs är det en kuststad?

//kram från Silje

• Apif la deuxième

Nej nej det är absolut ingen kuststad, Taxco ligger i bergen en timme från Mexico City ungefär, men jag tyckte att det vore ett bra stop på vägen om ni flyger till Mexico City ich därifrån tar er vidare mot kusten.. Men det är en underbar stad och absolut värt ett besök, om ni är i närheten. Dessutom får man köpa billiga silversmycken där

Från Mexico City kommer man till Stillahavskusten på 3-4 timmar, man behöver ju inte välja de största turiststäderna utan nån mysig liten stad vid kusten.

Åh vad jag längtar tillbaka!

• frugus

Ahaaa då fattar jag! Tyckte väl det lät snabbt med 1-2 timmar från mexico city till kusten. Ska kolla upp Puerto Angel, lät som ett mysigt ställe. Taxco kan man ju köra förbi på vägen mot kusten! Vad kul att planera en semester så långt borta, jag har aldrig varit i sydamerika förut...

• frugus

Nu har vi bestämt oss. Det blir flyg till Mexico City, sen bus eller bil därifrån till Puerto Angel via Oaxala. Så solar och badar vi tills vi far hem, då via kusten och upp mot Taxco - Mexico City.

Har ni några tips på saker vi _måste_ se i Mexico? Jag vet att jag skall på Frida Kahlos museum i MC, och så vill jag gärna på teater där också, har sett någon bild på en jättefin teatersal där. Fast det är nog inte så givande för min man, han pratar inte spanska.. Vi får se.

Sen ruinerna utanför MC ska vi se. Vad finns där mer för fina grejjer i Mexico?

• Apif la deuxième

Det låter som en jättebra plan!
    Hur lång tid har ni på er?
    Puerto Angel ligger i staten Oaxaca som har en huvudstad med samma namn. När man åkr från Mexico city mot Puerto Angel kan man åka igenom staden Oaxaca som min syster säger är alldeles underbar och "genuin". Pga tidsbrist kunde jag inte åka dit själv, tyvärr..

Frida museet är fint, och hela den stadsdelen som museet är i, Coyoacan, är jättemysig att ströva runt i. Det känns som en liten härlig stad mitt inne i storstaden.

• frugus

Nu är jag lite ledssen alltså...Vi hade beställt biljetter via Resfeber som skulle kosta 13.600 för två pers (endast flygstol). Idag fick jag ett mail om att de inte kunde bekräfta biljetterna, men det bästa erbjudandet de kunde ge var 16.600, alltså 3000 kr dyrare än vad vi hade räknat med..

tror ni man ska ha is i magen och vänta till hösten med att beställa, eller ska man ordna det ASAP? Vad har ni betalat för flygstol till Mexico / Mexico City... Känns som att mer än 7000 är lite väl mycket... Men jag vet ju inte vad biljetterna brukar ligga på. De kanske bara stiger ju närmare december vi kommer?

• frugus

Glömde säga att det nog blir puerto escondido istället för puerto Angel då det verkar vara lite större mer fler aktiviteter och så där. Eller har ni tips på några andra sköna kustbyar i Mexico?

Vi ska vara ca 2,5 veckor, så vi har inte så länge på oss. Men Oaxaca ska vi försöka se, har sett bilder därifrån och det verkar supermysigt där!

• Apif la deuxième

Hur gamla är ni? Jag betalade ca 9000, men jag såg på Kilroy så billigt som 5000! Men det var ju under ett begränat datum, och man skulle vara max 26 eller max 33 om man studerade... Jag hade klarat åldersgränsen men jag kunde tyvärr inte åka vid just den tidpunkten, men det var på sommaren/hösten förra året jag såg de priserna..

• bombelombisen

Kan tipsa om Playa del Carmen. Var där på semester i tre veckor och det var underbart. Fin strand,mysiga uteställen Och nära till färjan om man vill till Isla mujeres (eller hur det nu stavas). Bodde på billigt hotell mitt i stan som hette Fiesta Siesta, finns även ett svensktägt som är lite dyrare men finare som heter La rana cansada(den trötta grodan). Hoppas ni får en underbar semester, är jätteavis..

• frugus

Hmm jag måste nog forska vidare. Kanske lättare att gå in på en resbyrå. de har ju alla priser på datorn och så vet de bättre hur mycket en biljett borde kosta..

Har tittat på Yucatan halvön, men det är så mkt dyrara att flyga dit å därför har vi tänkt mer på M City. Men nu har vi ju inga biljetter så det kanske går att fara till Playa del Carmen ändå...

Svar på tråden Tips på semester i Mexico?