• Milton05

recept med kassler till 7 mån?

Som sagt...Tips om ett bra recept med kassler till 7 mån...
    Kan man tex koka kassler med ris, majs, ärtor, paprika och lite grädde? Räcker det?

• Svar på tråden recept med kassler till 7 mån?
  • HumDis

Hmm, jag vet inte om hon har rätt men min BVC-sköterska säger att man inte skall ge kassler till barn under 10-12 månader eftersom det är väldigt salt.

/ HumDis
  • elrovi

Är det ok att ge kassler till barn under 1 år...innehåller ju salt..?

• Milton05

Hittade detta recept på en populär (tydligen) sida med barnmats recept:
    Enkel pastasås, från 6-8 månader
    ca 8 portioner

1 liten gul lök
    2 medelstora morötter
    1 burk (400 g) krossade tomater
    ca 400 g tärnad skinka eller kassler

Skala lök och morötterna. Mixa lök och morötter i mixer eller matberedare. Häll över i en kastrull och blanda i krossade tomater. Koka i ca 5 minuter. Tillsätt skinkan/kasslern och låt sjuda i några minuter. Häll såsen över den nykoka pastan.

Men jag vet inte, det kanske inte alls är bra?

• elrovi

Har du inte fått någon info från BVC? Hör med dem annars. Jag tänker undvika kassler tills Elias blir runt året i alla fall (han är 6 ½ månad nu)

• Milton05

Läste nyss här inne nån stans att man kan koka kassler då försvinner lite av saltet iallafall...har nämligen bara kassler hemma just nu...tror ni det kan skada om man bara ger honom det i dag?

• jeeri74

Svårt att säga, när man får höra olika.. ;)

Men om du känner dig osäker, ge honom det du föreslog i trådstarten, men utan kassler..?

• Månblomma

Inget kassler till en så liten! Säger som jeeri74, gör det du skrev fast utan kassler. Ärtorna räcker som proteinkälla.

• Milton05

ok...så det räcker med bara lite grönsaker och ris?

• jeeri74

Någon gång ibland tror jag det funkar bra med bara ris och grönsaker. Min dotter har tyvärr bara fått makaroner till lunch någon gång när jag inget haft hemma... det är värre ;)

• Milton05

ok...det får bli vegetariskt i dag då ;)....tack för alla svar...ha det godis i dag...

Svar på tråden recept med kassler till 7 mån?