• dragonkiss21

Hur länge löper en katt?

Ja precis vad rubriken säger.. hur länge i regel löper en katt? Min katthona började löpa igår eller i förrgår för första gången.

Med tanke på att dom på vetrinären sa att jag kunde komma in med henne nästa vecka för kastrering så löper dom inte så länge?

Tacksam för svar

• Svar på tråden Hur länge löper en katt?
  • Vickan I

Katter löper oftast i en vecka, har uppehåll i ca två veckor för att sedan löpa igen. Fast en del löper längre och intensivare. Min ena katt löpte i stort sätt hela tiden när hon blivit könsmogen. Jobbigt som skjutton.

Bra kastrera henne, min andra katt fick p-piller och utvecklade svulster och canser av dessa. Ingen sa att pillrerna kunde vara farliga : (.

• Godis råttan

Hmmm min honkatt var löpgalen konstant,
    tills jag tog beslut att sterilisera henne ca 6 månader senare.

• dragonkiss21

tackar då vet jag

Som sagt så kommer hon kastreras nästa vecka så då blir man ju av med det beteendet.

• Majsan70

Löpets längd och hur länge det går emellan är högst individuellt.
    Vår tjej löper en vecka med höglöp i 3-4 dagar, sen har hon uppehåll en vecka o sen är det samma visa igen.

• Joss79

Raskatter (?) brukar löpa ganska mycket och ofta om de får p-piller. Men en katt som går utan ska väl inte löpa mer än ett par gånger om året, har jag för mig.
    Kan rekomendera kastration om man inte vill ha kattbarn. P-pillerna kan ge en grym smärtsam juvercancer. Har haft katter med stora bölder på magen som öppnat sig så "cancern" sticker ut. Kan gå väldigt fort oxå.

• Funderaren

Ett katt som går ute kan löpa hela tiden den med.

En kompis till mig (där vi fick våran lilla kisse ifrån) Hennes honkatt fick kull på kull. När den ena kullen var ca 10 veckor så kom nästa. När de hade haft två kullar så åkte de iväg och kastrerade henne, då låg det en ny liten kull i magen.
    Hon hade inte så många mer intressen är grannens hankatt

Svar på tråden Hur länge löper en katt?