• Klasan

När kände ni bebisen sparka första gången?

Är i vecka 15 (14+5) och känner konstiga små saker under naveln som inte alls liknar vanliga gaser eller tarmljud. Har känt något sedan två dagar tillbaks bara. Som små, små lätta "duttar". Kan detta vara bebben redan? Är inte det tidigt? Jag är förstföderska och trodde att det var först i vecka 17-18 som något kan kännas. Detta kan ju säkert variera men så här tidigt? Inbillning? Vad tror ni?

• Svar på tråden När kände ni bebisen sparka första gången?
  • Klasan

Aha! Såg att det redan fanns en tråd på ungefär samma tema precis här under..

• Heddalisa

Visst, du är i v 16 så det är inte alls otroligt att det är fosterrörelser även om man som förstföderska brukar känna först några veckor senare. Jag väntar mitt andra barn och är också i v 16 och känner rörelser som jag tror, men är inte säker, är bebisen. Jag hoppas det är det för det är så roligt om det är det

• barajosefine

efter som du är i v 15 tror jag det är för tidigt, Har också svårt att tro omföderskor som skriver att dom känner sin bebis vid 12 veckor tid? det låter helt obegripligt för mig, Själv är jag i vecka 16 (15+2) och känner inga bubbel liknande känslor alls (foster rörelser) och sparkar tror jag bebisen är för svag/liten för att kunna ge ifrån sig så vi kan känna det. finns ju mycket där inne som fungerar som en stötdämpare också..

• Gisse the one and only

Jag kände faktiskt redan i v11 med tredje barnet, inget konstigt alls med tanke på att det inte är sparkar och att man vet efter flera graviditeter hur det kan kännas, lätt att känna igen.

Det sprattlar bara som en lite fisk eller som lite bubblor i magen. Sparkarna kommer senare när fostret kan röra på benen och sträcka ut dom.

Gisse

• Pippi

Jag kännde i v 17,det är mitt första barn.

• Sjödin85

v17 igår kände jag första.. =)

• mry

jag är gravid med min första barn och kände fosterrörelser redan i vecka 15. Min sambo kunnde känna sparkar på sin hand flata i v 16. bm tyckte det var lite för tidig men på ul såg vi att det var en mycket livlig pojke där inne, så det var inte så konstigt tyckte bm.

• Pärlan81

Vecka 20-21 med sonen.
    Nu kände jag redan i v15 med andra knodden
    Det jag kände då var lite lätta buffar, och eftersom de blev starkare så förstod jag att det var bebben. Trodde jag kände tidigare men det var nog bara bubbel bland allt som flyttas.

• Klasan

Jag känner som små bubblor eller sprattel. Eller små, försiktiga hickar. Eller fladder.

Efter att ha läst en hel del andra inlägg så börjar jag tro att det kanske är bebben.. det verkar variera rätt mycket från person till person. Som med allt annat!

• PetraGos

Jag tror att det kan vara den lille du känner "simma" runt där inne..

Minns inte exakt i vilken vecka det var jag kände något första gången, men det var ganska tidigt.. Men nu är jag i vecka 24 (23+2) och i förrgår så kände min sambo sparkarna utanför magen.. det var helt underbart.. (Man fick liksom dela på känslan)
    Lycka till!!

• Annastar

16ochGravid : Hrmm..bara ör DU inte kännt nåt så måste väl inte alla andra ha fel eller? Det är ju jätte olika från person till person, det borde du väl veta vid det här laget? Det står skrivet i en Gravidtidning jag har här att det e vanligt att börja känna rörelser i vecka 16..men kan dröja mkt längre än så. beror oxå på hur moderkakan ligger...jag kände mina första rörelser i vecka 15-16..sen var det lugnt ett bra tag.Men då kände jag som en fisk som simmade eller en fjäril flaxade förbi..precis som folk beskriver.Nu i vecka 22 kännerjag fortfarande inga riktiga sparkar utan mer som buffar då o då..medansandra känner hur tydligt som helst. Olika alltså.

• nilam

Jag vill också känna sparkar! Kände med tvåan i vecka 14, första graviditeten kommer jag inte i håg när jag kände något. Nu nummer tre har jag inte kännt något som jag är säker på är sparkar. Är i vecka 17 nu och känner jag inget så blir jag ju orolig!

Kram

• Emma28

Jag är i vecka 15 med andra barnet och jag kände rörelser häromdagen. Men är det nån som vet hur ofta det är meningen att man ska känna bebisen så här i början?

• terras

Jag är i v.16 med första barnet och har också den där känslan i nedre delen av magen ibland. Det har varit så i några dagar men jag vågar inte tro på att det ska vara fosterrörelser.

• tjej1979

Jag hade lite diffusa bubbelkänslor från v. 15-16, men vet fortfarande inte om det var bebben. Däremot mitt i v. 19 började den helt plötsligt sparka som en liten galning en morgon, och efter det har det varit full fart. Kändes så konstigt att det gick från inget till massa, men så härligt att man att få mer kontakt med den lilla!

Svar på tråden När kände ni bebisen sparka första gången?