• Fnutten

HJÄLP! Anställningsintervju hos H&M

Åhhhh jag är jättenervös!

Jag ska på första "riktiga" jobbintervju nästa onsdag och jag vill verkligen ha det här jobbet. Vilka frågor kan enventuellt dyka upp när man arbetar inom butik? Jag har lite kassavana från en manuell kassa (man är tvungen att räkna ut växeln själv) men på H&M har dom ju värsta high-techkassorna. Ni som kan, är det svårt att lära sig snabbt, och vilka argument kan jag komma med för att bevisa att jag kan lära mig osv

Jag kommer dessutom åka på en resa i juini i tre veckor. När man sommarjobbar, är man då tvungen att arbeta hela sommaren, alltså juni, juli eller augusti? Hur lägger jag fram detta på bästa sätt?

Och sista frågan, vad ska jag ha på mig!? Haha ojj, många frågor här, men jag hoppas att någon vänlig själ kan hjälpa mig! Detta gäller ett deltidsjobb under sommaren och eventuellt förlägning.

• Svar på tråden HJÄLP! Anställningsintervju hos H&M
  • Karpet

Ha på dig trediga kläder. Se så snygg, ren och fräsch ut som möjligt.

Det därmed kassaapparaten är säkert inget hinder, det tar ju inte speciellt lång tid att lära sig. Betona att du har butiksvana och att du gärna jobbar extra efter sommaren om det skulle behövas, och du vill det så klart.

Det där med arbetstiderna vet jag inte hur det är. Har de inte skrivit i annonsen vilka datum det gäller från?

• soraya

Om det är ett sommarjobb är det kanske inte helt lyckat om man ska vara borta tre veckor i juni...
    Fast å andra sidan, om du säger som det är, så finns det ju säkert en massa luckor i personalstyrkan som du kan fylla under juli och augusti. De flesta har ju trots allt semester senare på sommaren.

• Nika75

Vad kul. Börjar med att säga grattis. Vad gäller kassor så kan jag med viss erfarenhet från att jobba extra i butik säga att alla som inte är helt teknikokunniga lära sig det på ett par timmar. Med andra ord, kan du hantera en dator hemma så kan du klara en kassa. Kassorna är High-tech just för att de ska förenkla arbetet.
    Sedan är det ju knappast det som är det viktigaste, att du är en fullfjädrad kassaapparatshanterare, utan hur du sköter ett servicearbete. Det viktigaste är förstås att du är trevlig och tillmötesgående gentemot kunder - även de som inte är trevliga mot dig. Du kommer säkert också få frågor om hur du hanterar stress eftersom H&M är en välbesökt butikskedja. Fundera igenom hur du tacklat stressiga situationer i tidigare arbeten/ uppdrag du fått. För också fram att du är företagsam, bra på att ta tag i uppgifter (även de "tråkiga" som att vika kläder)...

Att du ska åka bort i juni är kanske inte sådär jättebra. Om de kan välja så tar de nog någon som kan jobba hela sommaren, även om de normala semestrarna börjar efter midsommar (kanske vill de "skola in dig" innan alla ordinarie slutat t ex). Fråga hur det är tänkt att du ska jobba... om de säger att du ska vara tillgänglig i juni så får du ta en funderare över hur viktig den resan är.

Klä dig i fina kläder som är du och som du trivs i och som passar den klädkod som gäller på arbetsplatsen. Med andra ord: Ungt, trendigt avslappnat är väl det som gäller på H&M. Var hel och ren.

Hur nervös du än är, så glöm inte bort att se glad ut och le. Se personen i ögonen och gör ett fast handslag.

Lycka till!

• Fnutten

Hej igen! Tack för era svar!

Jobbet är under sommaren men arbetsgivaren har inte sagt om det är hela sommaren eller under en period. Hon frågade även på telefon vad jag har för planer under hösten, så jag antar att de behöver personal då också.

Vilka frågor är vanliga under intervjuer?

• Fnutten

Åhh tack så jättemkt Nika75!

• elle79

hej jobbar själv på hm !vilken butik söker du till?de brukar fråga om du har kassavana,säg att du har lätt att lära dig saker kassan är väldigt lätt behöver inte tänka så mycket,sen klä dig gärna i hm kläder de visar att du tycker om hm!de bästa är att vara ärlig och berätta att du behöver vara borta 3 veckor men att du är villig att jobba resten av sommaren om du då vill det!? annars kan de ta in dig extra bara när det behövs. sen var dig själv så går nog allt bra!lycka till!

• Fnutten

elle79:

Vad roligt att du jobbar på H&M, var då? Jag har sökt till den i Skärholmen(Stockholm) Hur tycker du att det är att arbeta på H&M? Vilka arbetsuppgifter osv har du? Får man gå någon intern utbildning om man är ny?

Hihih kommer bli riktigt svårt att bestämma vad man ska ha på sig, hela min garderob består ju av H&Mkläder

• elle79

jag är fast anställd i södertälje.Som sommar extra får du ta kassan om du är över 18år ,du får en kort kassa utbildning sen det du får göra är att få ut varor, larma varor hänga ut varor, stå i provrum hjälpa kunder om det behövs och städa efter kunderna!skärholmen är en stökig butik!men de är trevliga där känner en vm där!Vm:arna gör fönster mm, är ansvars personer som alltid finns på avdelningen som man kan fråga om hjälp om det behövs. Jag trivs i min butik jobbar nu bara helger när det behövs är mammaledig nu.Det ska nog gå bra!Man vill att sommar personal kan lärs sig fort och att det kan ta egna initiativ.
    Och det är inte svårt att jobba i butik!:)
    lycka till!

• Celice

HM skulle jag tycka va kul o jobba på,hur sökte ni dit?
    Ringde eller skrev eller sökte dom?

• Fnutten

elle79: har varit i södertäljeutiken många gånger, ni gör ett bra jobb!

Tror nog att det ska gå bra, personalchefen lät positiv på telefon. Dock har jag ganska lite butiksvana men är verkligen intresserad att jobba på H&M och lättlärd.

Celice:

Jag ringde och frågade om de behlvde personal, vilket de gjorde. Sedan gick jag o lämnade ansökan. Efter två veckor hade de inte hört av sig så jag ringde för att fråga hur rekryteringen gick. Personalchefen tyckte att jag lätt trevlig och när hon ändå hade mig på luren så bokade hon in en intervju. Nu skickade jag in min ansökan i slutet av April vilket är ganska sent, de flesta lämnar nog in ansökan i feb/mars. Om du bor i sthlm så spontanansök till alla H&M butiker och ring gärna efter 1-2 veckor! Lycka till

Svar på tråden HJÄLP! Anställningsintervju hos H&M