• M och M

Är det idioti att åka utomlands/till värmen med 11 månaders baby?

Min mamma vill bjuda sina barn/barnbarn (11 månader) på en semesterresa till Grekland i juli. Nu undrar jag om det är någon som har varit iväg med sitt barn någonstans där det varit mycket varmt. Hur har det gått? Vad ska jag tänka på om vi åker iväg?

• Svar på tråden Är det idioti att åka utomlands/till värmen med 11 månaders baby?
  • Jefa

Vi kom precis hem från grekland med Emma 13 månader. Det var alldeles lagom med drygt 20 grader för henne. Själv hade jag inte åkt med henne under de hetaste sommarmånaderna just pga värmen.
    Men andra kanske tycker man kan det? Hoppas du får sånna svar oxå

• M och M

Jefa - Jo, jag skulle såklart vilja ha något svar som säger "inga problem, fast jag annars har samma tankar som du... Vart var ni i Grekland? Något ställe ni kan rekommendera?

• sisley

Ja, vi har varit i varma Chile med vår dotter när hon var 10 månader. Det gick hur bra som helst men vi undvek att gå ut när det var som varmast vissa dagar.
    Tänk på vatten, täckande kläder och solhatt plus att hålla barnet i skuggan så gott det går. Vi hade en fiffig soldräkt som skyddade mot solen, tror den va spf 40. Den fungerade mkt bra men bäst är skuggan.

• sisley

Jag kan säga att vi var där i två månader under deras varmaste period.

• Jefa

Vi var på Kreta, Makrigialos. Ett litet ställe längst ner på sydöstra delen. Det var underbart vackert och bra för barn. Men lite tråkigt att det är nästan ett öde ställe då det inte finns mycket affärer osv. Men vi kände å andra sidan inte av något större behov av det då vi hade med Emma

• Jefa

Här är en länk till hotellet!

• Karpet

Jag har en kompis som var i Texas med sin 3 månaders dotter (när de åkte var hon 3 månader) och de var där i 2 månader. De hade strax över 30 grader i stort sett varje dag och det var inga problem alls.

Ser man bara till att man bor där det finns AC och att man håller sig i skuggan mestadels så tror jag inte att det är farligt. Bebisar är ju anpassningsbara.

Just det solhatt och vatten också men det säger väl sig självt.

• M och M

Jefa - tack för länken! Ska gå in och kolla.

Sisley & Karpet - skönt att höra att det har funkat för vissa i alla fall. Många tycker att vi är lite galna, så man börjar ju undra:)

• hejlis

Var med en kompis och hnnes son ( iofs då drygt 1år gammal) i Frankrike, Rivieran. Vi var där i maj/juni, och gick upp tidigt och ner till stranden. Var där 1-2 timmar och gick sedan hem allra senast 10.30. Tillbringade sedan några timmar inne/ på balkongen under parasoll. Lillkillen åt lunch och sov middag. På kvällen efter middag tog vi lite promenader elelr var på stranden en stund. En dag åkte vi buss till Nice också. Gick bra det med. Men det var ju dock inte riktig högsommar ännu. Så riktigt hur det skulle ha fungerat om det varit ÄNNU varmare vet jag inte.

Svar på tråden Är det idioti att åka utomlands/till värmen med 11 månaders baby?