• Anonym

Möbler på avbetalning?

Vi har haft rätt dålig ekonomi de senaste 2åren men nu har mannen fått ett nytt jobb med 21,000kr/månad och även jag har fått jobb med ca 16.000kr/månad. Första riktiga månadslönerna kommer i slutet av juni.
    Problemet som vi har är att vi behöver möbler och funderar på att ta det på ränte fri avbetalning. Fast samtidigt känner men att man lika gärna kan vänta några månader..

Det vi saknar nu är en riktig säng (vi delar på en 90cm madrass) ett köksbord + stolar (det vi har får vi inte plats allihop vid)och någonting att ställa tvn på. Vill så gärna ha det fint hemma och kunna sova båda två i sängen (ofta kommer våra två småttingar och vill sova där och då får jag ligga på offan) men livet med dålig ekonomi ligger kvar i ryggsäcken och påminner.

Skulle ni stå ut några månader till eller köpa nu på räntefri avbetalning (ca 12.000kr)

Kram

• Svar på tråden Möbler på avbetalning?
  • Alltid

Stå ut, spara o köp kontant. Det kommer att kännas mycket bättre i längden att göra så. Det känns alltid tråkigt när räkningarna kommer och allt ska betalas.

Jag har själv köpt på räntefritt några ggr. Kommer inte att göra det igen. Kommer alltid surt efteråt. För mig är det så att kan jag inte köpa kontant så har jag inte råd.....

• Anonym

Alltid, du har helt rätt!! Har hållt oss borta från lån hittils så varför dra på oss dem nu!? Efter sommaren kommer vi ha det fint hemma i alla fall .

• Barn nr2

Vi köpte vår säng på avbetalning, det var så skönt att få en ordentlig säng vi är definitivt nöjda med att vi inte väntade och sparade. Sover gott i den, nu har vi haft den i ca 3 år och den är betald för länge sedan men vi ångrade inte att vi tog den på "räntefri" avbetalning.

• Anonym (K)

Jag är egentligen mot att köpa på kredit MEN om man har en "plan" på att betala av så fort som möjligt så tycker jag att det är ok. Vissa betalar ju endast av lägsta belopp och får dras med det länge.
    Jag tycker att en ordentlig säng och matbord/stolar är en bra investering. Bra sömn är viktigt och äta tillsammans likaså...

• Nyfiken gul

ni får ju 37.000 kronor i lön och så mycket utgifter lär ni ju knappast ha...

varför inte köpa en sak i taget?.. börja med en bra säng, en sån kostar inte så mycket om man tänker sig för lite...

• Anonym

Köp ett tillfällig köksbord på loppis eller blocket för någon hundralapp, så har du något att se framemot när ni ska shoppa loss senare.

Jag tycker personligen det är fel att låna till konsumtion, men det är min åsikt.

• Anonym

Jag skulle inte köpa möbler på avbetalning. Men det är jag det.

Men kan ni inte köpa en sak i taget?  Säng behöver ju inte vara så dyrt, vi köpte en jättebra säng på Ikea för ca 3-4000 kr (kommer inte ihåg exakt), och köksbord plus stolar på Jysk, för ca 2000 kr.

• Barn nr2

Många här säger att man kan köpa säng, m m billigt, när vi köpte vår säng så betalade vi 12000kr för vi resonerade som så att vi ville ha en ordentlig säng och vi hade redan en billig variant från JYSK som vi inte var nöjda med. Därför valde vi att ta på avbetalning.

• Anonym

Ikea har oftast väldigt bra saker, och billiga också.

• Anonym

men om ni har så bra betalt så kan ni ju betala möblerna kontant.
    lev på dina pengar och köp möbler för sambons
    för om ni har haft dålig ekonomi så kan ni ju ha det en månad till...det är det ju värt med tanke på att ni får en skön säng att sova i.

• SPaaso

Vi köpte vår säng och soffa på avbetalning, inte bägge på en gång men iaf. Avbetalningsplanen låg på två år fast vi betalade tillbaka på mindre än ett år.
    Visst kunde vi valt att spara pengarna istället och betalat kontant när vi väl hade pengarna, men nu valde vi att göra så. Visst det var ju kanske inte roligt varje månad då räkningarna damp ner, men vi hade en skön och ordentlig säng.
    Som någon annan här påpekade är ni ju såpass vana vid att ha det knapert så ni kan ju köpa möbler för sambons pengar och leva på dina en månad.

• Lillalillen

Om ni inte vill ta på avbetalning, kanske ni kan ta ett litet banklån? Visst det är väl också avbetalning, men mycket bättre än alla "kreditköp".

• Anonym (puss)

OM ni absolut måste köpa ngt på avbetalning så välj sängen. Resten kan ni spara ihop till. Tycker det är vansinnigt att köpa sådant på kredit. Lånar gör jag till bil och bostad, men där går min gräns. Dessa ting är jag beroende av, men dessa lån sved de med...

• Nika75

Avbetalning kan vara okej om man vet att man kommer få pengar. Kolla dock noga upp kreditkostnaden. Oftast är det "räntefritt" men sedan tillkommer uppläggningskostnad, aviavgift mm. Ju snabbare ni betalar, desto billigare brukar det i alla fall bli. När jag köpt på avbetalning har jag betalat av så fort det bara går och det har känts okej. Handla hellre lite i taget än att dra på er massa kostander som ni får dras med länge. Jag skulle köpa en säng på avbetalning och köksbord + stolar på typ Blocket. Där kan man verkligen fynda!

• Wizz

Beror på hur bra disciplin ni har. Jag har konto på IKEA och betalar alltid av så fort det går när jag gjort stora inköp. När jag och sambon separerade så blev det nästan ett helt nytt bohag och då tog jag en lönekredit eftersom räntan var så pass låg. På några månader var allt avbetalt och jag stängde krediten. Men som sagt, man måste ha disciplin och betala av snabbt.
    Då ser jag inga problem med kortfristiga lån, men vet man med sig att man gärna är lite för spendersam så bör man passa sig så man inte sitter i skuldfällan rätt som det är.

• penapöna

Jag ser inga fel i att handla på avbetalning, jag handlar alltid på avbetalning på IKEA, men betalar av så fort som möjligt. Köp en ordentlig säng på avbetalning. Kolla efter resten på loppis o köp sen när ni har råd och hittat något ni verkligen vill ha.

Grattis till jobben!

Svar på tråden Möbler på avbetalning?